De 4 voordelen van Employee Engagement

Herculean Alliance bouwt een ecosysteem van employee engagement specialisten. We geloven dat het meten en verbeteren van employee engagement een echte ambacht is.

Met ons online platform kunnen we employee engagement meten via verschillende streams. Op basis van het resultaat kunnen we samen aan de slag gaan om een playbook te maken om engagement te verbeteren, samen met onze specialisten.

Natuurlijk horen familiedagen, teambuildings, bedrijfsevents… thuis in zo’n programma. We kunnen die events voor u organiseren en zorgen dat ze allemaal de juiste cultuur boodschap geven. Geen nood aan een compleet programma, maar gewoon een engaging event? Ook dat kan. Ons platform ontzorgt u van administratie en zorgt dat deelnemers beter voorbereid naar het event komen.

In 2019 lanceerden we een gratis employee engagement index en in 2020 organiseren we de eerste employee engagement awards.

Duval Union, een ecosysteem van marketing en strategie specialisten, heeft een belangrijk minderheidsbelang in de Herculean Alliance. Daardoor kunnen we nu bedrijven end-to-end ondersteunen van purpose en strategie oefeningen tot employer branding.

Klaus Lommatzsch

Klaus Lommatzsch
Founding Partner
Duval Union

Kris Talboom

Kris Talboom
Founding Partner Herculean Alliance

Inge Van Belle

Inge Van Belle
Founding Partner Herculean Alliance

Yves Vekemans

Yves Vekemans
Founding Partner Herculean Alliance

Marc Bresseel

Marc Bresseel
Founding Partner
Duval Union

Hoe het begon

In 1999 werd met de start van Hercules Trophy een piepklein zaadje geplant dat elk jaar opnieuw transformeerde tot wat we nu zijn.

In november 2019, 20 jaar later dus, transformeren we opnieuw naar de Herculean Alliance: the employee engagement specialists. Crafting Powerful Workforces since 1999.

Naar het voorbeeld van Duval Union, die ondertussen mee in het kapitaal stapte, willen we de komende jaren een internationale alliantie uitbouwen van bedrijven die zich focussen op employee engagement, want dat is een gigantisch maatschappelijk probleem. 87% van de werknemers blijkt immers niet geëngageerd!

De stichters, Yves Vekemans, Inge Van Belle en Kris Talboom, richtten in 2012 Herculean cvba op en brachten de Hercules Trophy business erin onder. Roger Malevé werd enkele jaren later voorzitter. Recent kwamen ook Marc Bresseel en Klaus Lommatzsch van Duval Union aan boord.

Geïnspireerd door de Verenigde Naties werd Herculean opgericht als een coöperatieve omdat de stichters hun buik vol hadden van het korte termijn denken van “het kapitaal”. Verschillende investeerders werden overtuigd om mee te stappen in de droom om Hercules Trophy wereldwijd uit te rollen. Dankzij de klant Safmarine, zagen we immers dat Hercules Trophy een zeer internationaal publiek aansprak.

Leeuw van de export

Fase 1: focus op export

Een onorthodoxe beslissing voor een “opstartend” bedrijf, maar wij kozen eerst voor het buitenland om ons eigen product beter te begrijpen.

Zuid-Afrika, Nederland, Polen, Verenigde Arabische Emiraten, New York, Spanje, Lithouwen, Duitsland… op korte tijd werden Hercules Trophies in verschillende landen gerealiseerd met heel veel bloed, zweet, tranen en vooral veel trots! Ondertussen evolueerde het concept in België aan een razend tempo, met de lessons learned uit het buitenland.

Hoe cool is het om de Hercules Trophy te organiseren in het midden van de woestijn of voor de skyline van New-York of ten voordele van Nelson Mandela? Of om Pink Ladies Games te organiseren voor honderden dames op de Palm in Dubai?

We leerden over ons produkt, over zaken doen in andere landen, over resilience en over culturen.

Alleen blijft het aartsmoeilijk om lokale partners te vinden om er een weerkerend succes van te maken. Maar we geven niet op want de Hercules Trophy format zit goed en ooit winnen we de Leeuw van de Export!

Fase 2: verbreding van het aanbod

Door het succes van Hercules Trophy begonnen klanten ons te vragen om hun eigen “gepersonaliseerde Trophies” te organiseren. Hercules Projects ontstond en tientallen tevreden klanten later beseffen we dat onze basisformat verdomd goed in elkaar steekt om boodschappen beter te laten resoneren voor teambuildings, familiedagen en bedrijfsevents.

In tijden van burn-out, vroegen klanten of we ook complete programma’s konden maken om de wellbeing van werknemers te verbeteren. Eerst waren we weigerachtig, maar samen met Belgische topsporters gingen we aan de slag om Hercules Academy in de markt te zetten. En het werkte nog ook! Het werd de basis van ons “alliantie-denken” omdat we zagen dat er toch heel wat competenties nodig zijn om een klant te bedienen. De markt van wellbeing is bijzonder gefragmenteerd.

Maar daar stopte het niet. Er ontstonden nieuwe formats zoals Pride Games, VTM Kids Trophy en Pink Ladies Games, eerst met Flair en Libelle, daarna met Think Pink. Blijkbaar vonden duizenden actieve dames dat we met een frisse aanpak kwamen. Toen we de Pink Ladies Games in Dubai organiseerden, wisten we: ook deze format zal internationaal groeien! Samen met Think Pink gaan we dat alvast doen in heel Europa.

Pink Ladies Games

Fase 3: scaling-up

Scaling-up, dat gaat volgens Verne Harnish over focussen op 4 dingen: grow thyself, purpose, organisatie en systemen, experimenten die geld kosten.

We versterkten ons kapitaal met equity crowdfunding via Spreds en werden Crowdfunder of the Year. Niet veel later stapte Duval Union in het kapitaal omdat we de strategische synergie zagen tussen HR en Marketing en omdat stichter André Duval een sterke voorvechter van de networked organisation bleek te zijn.

In 2019 startten we een oefening samen met Duval Branding om onze purpose opnieuw duidelijk te maken. Dat resulteerde in de Herculean Alliance. Samen met oa Deloitte, onze voorzitter en Microsoft gingen we aan de slag om organisatie en systemen te verbeteren. De implementatie van Microsoft Teams leidde waarschijnlijk tot de grootste sprong vooruit. Heel wat mensen kwamen en gingen in de voorbije jaren. Steeds opnieuw legden we de nadruk op grow thyself, want het klopt, dat is de sleutel tot groei. Ook wij moesten aan het werk om employee engagement te verbeteren. We begonnen ook te experimenteren met een eigen employee engagement platform bovenop AZURE en bovenop ons bestaande platform. Ondertussen wordt het platform door een paar duizend mensen gebruikt en zijn we nu ook begonnen met een online studie over employee engagement.

What’s next?

We gaan onze strategie niet aan de grote klok hangen want we worden al te vaak gekopiëerd, maar onze volgende stap zal het uitbouwen van de Alliantie worden. De namen Hercules Projects en Hercules Academy verdwijnen voorgoed uit de markt en worden interne business units.

We willen een Team of Teams bouwen. Een alliantie, een genetwerkte organisatie van bedrijven die actief zijn in employee engagement services en HR Tech. Zo kunnen we een end-to-end trusted advisor worden van onze klanten. We geloven immers dat Tech zonder services, niet het verwachte succes zal bieden en vice versa!

Recent werd Herculean samen met een 10-tal andere Belgische scale-ups geselecteerd voor Techshare. Een programma van Euronext om scale-ups klaar te maken voor de beurs.

U bent een start- of scale-up in de employee engagement sector en gelooft in de kracht van een alliantie? Let’s chat! We willen u graag helpen met ons netwerk en onze know-how rond technologie en ondernemen.

Aangezien Duval Union ook aandeelhouder is van de Alliantie, krijgt u er zo direct een ecosysteem van marketing- en business consultants bij.

Let's chat

Relevante Artikels

Voka Charter Duurzaam Ondernemen toegekend
Herculean Alliance: the place to be
Hoe de coronacrisis geen breekpunt, maar startpunt kan zijn.
Opiniestuk Kris Talboom: Hier zitten we dan
Brain food voor meer concentratie (deel 2)