Offline is the new luxury. Tegenwoordig krijgen we te veel digitale prikkels te verwerken. We moeten voortdurend bereikbaar zijn, antwoorden op mails, actief zijn op Facebook, Instagram, Linkedin, … Een moment zonder smartphone lijkt ondenkbaar. Daarom dringt een digitaal detox zich op. Het boek “Digital Detox” van Florence Pérès legt uit hoe te starten met een digital detox kuur aan de hand van de touchpoints methode.
Wat is een touchpoint? Een virtueel (digitaal) of reëel (fysiek) raakpunt waar we in contact treden met de buitenwereld. Bijvoorbeeld: je mailprogramma op je laptop, messenger op je gsm,… De touchpointsmethode is opgebouwd aan de hand van 5 speerpunten: Analyse, Prioriteiten, Aandachtsmanagement, Digitale orde en Breinrust.
1. Analyse
Om terug controle te krijgen over je digitaal leven, moet je beginnen kijken met waar het is fout gelopen. Hoe geïntoxiceerd ben je op dit moment?
- Als eerste stap maak je een 24-uur touchpointanalyse. Dit door elk moment te noteren wanneer je welke touchpoints gebruikt. Deze momenten kunnen zijn: je ochtendritueel, onderweg, op het werk, tijdens de lunch, voor het slapengaan, … Hierdoor krijg je een goed beeld van je digitaal gebruik.
- De tweede stap is de touchpoints-top 10. Hierbij maak je een overzicht van de touchpoints die het vaakst terugkeren. Sta in deze fase wat langer stil. Stel je vragen zoals “Waarom gebruik ik deze touchpoint?”, “Is deze touchpoint belangrijk voor mijn werk?”, …
- De derde en laatste stap is de digitale-waastest. In deze fase ga je kijken of je de touchpoints wel efficiënt gebruikt. Kijk of het nodig was dat je die ene app 5 keer op een dag moest openen, kijk of je echt zo snel op dat ene berichtje moest antwoorden, welke mails had je nog even links kunnen laten liggen, …. Een grondige analyse maken dus van je touchpoints.
2. Prioriteiten
In de tweede fase kijken we naar wat je moet doen om je prioriteiten te herschikken. We doen dit aan de hand van 4 stappen:
- In de eerste stap ga je op zoek gaan naar je eigen kern: je hoofdopdracht, je doel, je passie. Een duidelijk doel is belangrijk; het is de beste garantie dat je de weg niet verliest. Op zoek gaan naar je kern werkt op verschillende niveaus: op microniveau (ik pak mijn smartphone want …), in het dagelijks leven (return of investment) en op macroniveau (begin met waarom).
- De tweede stap is om te kijken of het dringend en belangrijk is of net niet. Deel je touchpoints op in: belangrijk en urgent (doen), belangrijk maar niet urgent (later doen), niet belangrijk en urgent (delegeren) en niet belangrijk en niet urgent (dumpen).
- De derde stap heet de “olifanten en konijnen“ stap. Olifanten refereren aan de grote stappen, terwijl de konijnen symbool staan voor onbelangrijke taken. Wanneer je dus bezig bent met een belangrijke taak (de olifant) is het belangrijk om alle andere mogelijke verstoringen (konijnen) uit te schakelen. Multitasken is gedoemd om te mislukken. Zie ook het artikel over multitasken hieromtrent.
- De vierde en laatste stap bekijkt alles vanop een afstand. Hierdoor zie je de dingen meer in hun context en is het makkelijker om prioriteiten te stellen. Je sociale interacties onderverdelen in prioriteiten is een belangrijk hulpmiddel!
3. Aandachtsmanagement
In de derde fase leer je je aandacht te managen. Daardvoor ga je monotasken, een aandachtsagenda maken en je aandacht gaan trainen.
- Bij monotasken moet je je afzetten van het multitasken. Je gaat je aandacht maar op één iets focussen. Hierdoor gebruik je automatisch minder social media werk je sowieso efficiënter.
- Een aandachtsagenda maken. Hierbij verander je timemanagement in attention management. Je stelt je agenda op gebaseerd op de hoeveelheid aandacht die je hebt besteed.
- Aandacht trainen. Vb. a.d.h.v. mindfulness, routines met aandacht te doen, ‘dode’ momenten tellen en tussen het in- en uitademen lange woorden in jezelf te zeggen zoals ‘hottentottententententoonstelling’.
4. Digitale orde
Terug digitale orde creëren. Dit a.d.h.v. boxen maken en touchpoints mapping. Met boxen wordt bedoeld dat je zelf je eigen grenzen moet bepalen. Dit door een vrijetijdbox en een werkbox te maken. In de ene box zit alles wat privégerelateerd is en in de ander box alles van het werk. Het is hierbij de bedoeling dat je telkens heel bewust één box gaat openen en daarna terug afsluiten voor je de andere box opent. Bij de touchpoints mapping kies je op voorhand welke interactievormen je gebruikt bij welke taak. Door dit te doen krijg je meer controle over je digitale leven en dus ook over je eigen leven.
5. Breinrust
In de laatste fase creëer je uiteindelijk opnieuw breinrust. Dit door eerst grote schoonmaak te houden en digiloze momenten in te bouwen. Dit betekent: eerst het vuilnis buiten zetten. Welke touchpoints kan je verwijderen? Delete dit touchpoint ook effectief. Breng wel je collega’s, vrienden en familie op de hoogte hiervan. Dan volgen de digiloze momenten: grijp in momenten van verveling eens niet naar je smartphone en geniet van het hier en nu.
Meer weten? Twee aanraders:
- Start to Digital Detox van Detox pionier Christine Wittoeck (Digital Detox Academy): een praktisch werkboek
- “Digital detox‘ van Florence Pérès
Heb jij suggesties of tips over wat het best werkt voor jou? Laat het ons weten!