Teambuilding is een stiel
image/svg+xml

Teambuilding is een stiel

By:

Teambuilding is een stiel. Een teambuilding of bedrijfsuitje organiseren voor meer dan 25 mensen is een enorme uitdaging en vaak even complex als een teambuilding voor pakweg 5.000 mensen.

De leiding van het bedrijf investeert terecht in zo’n teambuilding om meer mensen te verbinden. Maar de 4 generaties op de werkvloer en diverse culturele achtergronden koesteren verschillende verwachtingen. En daar knelt hem vaak het schoentje.

Grootste gemene deler werkt niet

Door tijdsgebrek verwateren de meeste teambuilding activiteiten dan tot de grootste gemene deler: eten, drinken, speeches, eventueel een DJ en wat vrijblijvende activiteiten.

Of erger nog: de algemene teambuilding wordt afgevoerd en elk departement krijgt een budget(je) voor een karting, een VR experience of een escape room. Allemaal leuke tussendoortjes, maar vergeet de kracht van één gezamenlijk groot event niet. Als je ’t ons vraagt: Het is een EN-EN verhaal.

Herkent u het scenario? De hele voorbereiding naar het evenement gaat aan de meeste mensen voorbij. Bovendien zijn er vaak heel wat no shows en het sociaal comité dat belast was met de organisatie kan weinig genieten op de dag zelf. Na de teambuilding krijgen het sociaal clubje vaak te horen wat er niet goed was: er was te weinig vegetarisch eten voorzien, of dat deDJ toch niet top was. Van verbinding is vaak weinig sprake, want de usual suspects trokken op met elkaar en leerden de anderen niet echt kennen. Heel wat mensen kwamen met last-minute excuses om er niet te zijn. De boodschap tijdens de speeches blijft niet hangen en de volgende dag is het gewoon weer business as usual. De werkgever heeft heel wat centen betaald en het engagement is niet gestegen. De teambuilding wordt gecatalogeerd onder een kost i.p.v. een investering.

De minpunten zijn legio bij het organiseren van een familiedag, waar naast de werknemers ook de partners en kinderen betrokken worden.

Herculean to the rescue

Bij Fabrica, één van de domeinen van Herculean Alliance, zien we dat anders. Samen met onze klanten gaan we aan de slag om van elke teambuilding, bedrijfsevent of familiedag een “moment that matters” te maken voor alle generaties. Een moment waarop aan cultuur gewerkt wordt. En zelfs in tijden van Corona kan het nog steeds veilig! Zag je bijvoorbeeld ons HUB concept al?

Hoe moet het dan beter?

Samen met het sociaal comité werken we een traject uit naar het event, ondersteund door ons online platform. Communicatie is een cruciale component en daar loopt het al te vaak mis. ” Wat wil je als organisatie bereiken? Hoe past dit in de strategie? Welke boodschappen moeten naar welke doelgroepen? en vervolgens pas: “Welke activiteiten kunnen we daarvoor gebruiken? Hoe ziet het programma eruit? Waar gaan we het organiseren en wanneer?”

We starten dus met eerst en vooral met de WHY, om vervolgens daar rond dan een sterk concept te bouwen met een volledig voortraject en daarbij ontzorgen we onze klant maximaal in het hele proces.

Moet het altijd een eigen event zijn?

Een eigen event bedenken en uitvoeren is sowieso duurder dan aansluiten bij een bestaand event, zoals bijvoorbeeld de Hercules Trophy of de Pink Ladies Games.

Een eigen event heeft dan weer als voordeel dat je 100% je eigen ding kan doen. Zoals al vermeld, begint die keuze bij “why”. Een antwoord hierop zal de keuze voor een particulier event heel snel duidelijk maken.

Wil je bijvoorbeeld in het kader van de zoektocht naar talent vooral je bedrijfscultuur tonen aan de buitenwereld. Gaat het vooral over teambuilding en mensen bedanken? Sluit dan aan bij bijvoorbeeld de Hercules Trophy.

Wil je daarentegen je eigen boodschappen laten resoneren met jouw medewerkers en ze naar het volgende niveau brengen? Wil je impact hebben op alle activiteiten, het programma, catering en DJ? Kies dan voor een eigen event. Wil je bovendien toch kostenefficiënt zijn: kies dan voor een eigen event in de Hercules Village op de dagen en weken voor of na de Hercules Trophy in juni (Mechelen) of september (Leuven).