image/svg+xml
Aura

Slechts 7% van de medewerkers wil terug naar kantoor.

By:

Thuiswerken leverde voor de meeste medewerkers overwegend positieve ervaringen op. In die mate zelfs dat maar 7% terug voltijds naar kantoor wil komen. De meeste willen dat thuiswerken in meerdere of mindere mate mogelijk blijft. 

Althans, dat blijkt uit een rondvraag bij meer dan 2.000 werknemers van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville. 90% van de respondenten was tevreden of zelfs zeer tevreden over hoe thuiswerk werd georganiseerd. 

De grootste pluspunten die medewerkers meegaven, zijn onder andere het vertrouwen dat ze voelen bij hun baas, een goede werk-privé balans, productiever werken. De minpunten zijn dat er minder contact is met collega’s en leidinggevende. En een deel van de medewerkers geeft aan dat ze minder bijleren over de job van thuis uit. 

Medewerkers hebben een duidelijke voorkeur voor een flexibel regime, waarbij de thuiswerkdagen niet elke week dezelfde moeten zijn en medewerkers zelf hun kantoor- en thuiswerkdagen kunnen invullen. Daarbij gaat 73% ervan uit dat telewerk zal worden aangemoedigd in de toekomst. 

Hybide werken

50% van de respondenten zou ervoor kiezen om maximaal 2 dagen per week naar kantoor te komen en 6% zou volledig thuis willen werken. En dat terwijl 7% helemaal niet wil thuiswerken. De meerderheid van de werknemers zou kiezen voor 2 of 3 dagen naar kantoor te gaan. Met andere woorden: een voorkeur voor het hybride werken

Om een maximumeffect te halen uit het hybride werken, zou het soort werk moeten bepalen waar je het doet. Enerzijds bestaat er synchroon werk waarbij je samen met collega’s werkt, zoals brainstormen. Dit type werk gebeurt het best op kantoor. Anderzijds heb je asynchroon werk, waarbij medewerkers eerder individueel werken. En hierbij kan dit perfect van thuis uit, of een andere werkplek. 

Het ontwikkelen van een weldoordacht thuiswerkbeleid is van belang. Hybride werken biedt namelijk vele voordelen. Zo kan het bijdragen tot een meer gebalanceerde (en dus gelukkigere) levensstijl. Daarnaast maakt het ook deel uit van je identiteit als werkgever. Door duidelijk je visie op hybride werken mee te geven in je employer branding, geef je sollicitanten meteen een positieve indruk mee. En dat is altijd mooi meegenomen in de war on talent.

Bron: Nieuwsblad

Hier kan je meer lezen over wellbeing.