positieve bedrijfscultuur
image/svg+xml

Positieve bedrijfscultuur volgens Nathalie Arteel

By:

De kracht van een positieve bedrijfscultuur.
Hoe kan je mensen meer verbinden? Hoe mensen motiveren om die extra smile te gaan? Hoe ervoor zorgen dat je de bedrijfswaarden in het DNA van je mensen krijgt? En hoe positief gedrag versterken en sturen?

Op deze en vele andere vragen gaf onderneemster Nathalie Arteel een antwoord in haar webinar over het creëren van een positieve bedrijfscultuur.

En een webinar van een jurylid van de Employee Engagement Awards? Dat wilden wij niet missen! We volgden het mee vanop de eerste rij.

Leading Angel Nathalie

Voor wie haar nog niet zou kennen, Nathalie Arteel is ‘Leading Angel’ bij Arteel Group in Rotselaar. En wie haar wel kent, weet dat Nathalie niet alleen een gepassioneerd onderneemster is. Maar ook keynote spreekster, motivationele experte en schrijfster. Ze geeft webinars, trainingen en mentorships. Maar vooral, ze houdt van mensen, en veel.

En deze leading Angel is rotsvast overtuigd van het belang van persoonlijke groei in het privéleven. Maar ook op het werk, en hieruit is haar passie ontstaan: company culture. Wat haar vooral bezighoudt, is het helpen creëren van een positieve cultuur in bedrijven en organisaties. “Hoe gelukkiger je wordt, hoe hoger je levenskwaliteit”, zoals Nathalie het zelf verwoordt. Met 25 jaar ervaring is het een onderwerp dat haar nauw aan het hart ligt.

En daar komt uiteraard erkenning bij kijken:

In 2010 en 2012 wordt Nathalie genomineerd voor de Belgische Women Award. In 2011 kiest de Europese Commissie haar uit als een van de tien vrouwelijke ambassadeurs voor Ondernemerschap. In 2013 wordt ze in Londen als enige Belgische vrouw genomineerd voor de Women in Sales Award en in 2016 schrijft ze het boek Durf, leef & onderneem. Over een palmares gesproken…

Trip down memory lane

25 jaar geleden investeerde Nathalie samen met haar man in een bedrijfsgebouw in Herent. Ze hielden een geschenkenwinkel open en hun bedoeling was om te evolueren naar de bedrijfswereld. Van B2C naar B2B. Maar dit ging niet zonder slag of stoot, de markt in China kwam open te liggen, het Internet kwam op en het werd moeilijker om hun geschenken, trofeeën en awards te blijven aanbieden.

Nathalie kende ongelukkige dagen. Ze merkte zelf dat ze bij aankomst op het bedrijf liefst zo snel mogelijk naar haar kantoor ging zonder contact met het personeel. Zag ze wel iemand, dan was het ofwel om “te zagen en te klagen” over iets dat fout liep, of om hun ontslag aan te bieden. En daarbij was er ook nog de druk van de investering.

Ze wist dat er iets moest gebeuren, een ommekeer. Samen vonden ze zichzelf, hun missie en hun visie volledig opnieuw uit. Ze kwamen op ideeën om producten te verkopen én om deze te koppelen aan oplossingen. En vooral, ervoor zorgen dat dit in het eigen bedrijf werkte. En zo zijn ze gegroeid naar wat ze vandaag de dag zijn.

Een bijzondere missie

De missie van Arteel Group luidt duidelijk: bedrijven helpen bouwen aan een positieve cultuur zodat mensen elke dag met goesting gaan werken, zich gewaardeerd voelen en kunnen uitgroeien tot de beste versie van zichzelf.

Met de tagline “We go for the extra smile.” verovert Arteel Group heel Europa, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten. En dat uit zich natuurlijk in de omzet van het bedrijf, die steeg in 2021 met 67,5%. Slik.

Ook aan media-aandacht geen gebrek! Arteel Group is al gespreksonderwerp geweest in talrijke mediakanalen, in de krant en magazines, op tv, op de radio, etc. Zelfs Prof. Dr. Lieven Annemans heeft het verhaal van Arteel Group opgenomen in zijn boek ‘Geluk vinden zonder het te zoeken’.

Heliotropisch leiderschap

Wanneer mensen zich bevinden in een positieve omgeving, dan gaan ze meer gemotiveerd zijn om op een innovatieve manier te denken en om dat tikkeltje meer te doen, dan voelen ze zich écht verbonden met je cultuur”, stelt Nathalie.

Ze verwijst hierbij naar het boek ‘Positive Leadership‘ van Kim S. Cameron dat spreekt over heliotropisch leiderschap. “Heliotropisme” is het verschijnsel dat elk levend organisme zich automatisch zal wenden naar het positieve, het (zon)licht. “Zowel micro-organismen, dieren in de natuur, als wij, de mens. Op die manier kunnen we groeien en openbloeien. Vandaar de belangrijke en natuurlijke connectie met een positieve cultuur“, besluit ze.

Positieve bedrijfscultuur in cijfers

Dit bewijzen ook de cijfers uit een recente studie van de gerenommeerde organisatie TeamStage. Deze studie toont aan dat de bedrijfscultuur een doorslaggevende factor is. Enkele feiten op een rijtje:

  • 46% van de werkzoekenden houden rekening met de bedrijfscultuur bij hun volgende werkgever.
  • 94% van de ondernemers en 88% van de werkzoekenden zeggen dat een gezonde werkcultuur van vitaal belang is voor succes.
  • Sterk geëngageerde werknemers kunnen leiden tot een prestatieverhoging van 202%.
  • 69% van de werknemers zou harder werken als ze meer erkenning kregen.

Cultuur: Het is een gewoonte

Maar ‘cultuur’ .. Wat is dat nu precies? Volgens Nathalie is cultuur een samenstelling van onuitgesproken gedachten en gedrag, gelinkt met de waarden. Onuitgesproken hoe mensen beslissingen nemen. Elk bedrijf heeft er één, maar veel bedrijven hebben geen intentievolle cultuur, enkel een gewone standaardcultuur. En dat is iets dat Nathalie wilt veranderen.

“To change a culture, you have to change the habits
– Shawn Achor.

Nathalie verwijst hierbij naar Shawn Achor, schrijver en motivational speaker die in zijn Ted Talk uitlegt dat wanneer men een cultuur wilt veranderen, men ook de gewoontes moeten veranderen. Dit koppelt hij aan het feit dat onze gewoontes weerspiegeld worden door onze gevoelens. Dus hoe positiever onze gevoelens, hoe positiever onze gewoontes en dus hoe positiever onze cultuur. Makes sense, right?

Volgens het domein van positive psychology is elk individu geprogrammeerd om 10 keer meer het slechte te zien dan het goede, dat heeft een impact op onze cultuur, dit moeten we dus bewust aanpakken en positief op anticiperen.

Failing culture

Toch worstelen veel bedrijven met het creëren van een positieve cultuur. 80% faalt om company culture te bouwen.
Dit is het gevolg van het feit dat bedrijven teveel denken vanuit de rationaliteit en de intellect en te weinig vanuit emotionaliteit.

Hoe kan je nu werknemers emotioneel verbinden met je organisatie?

Dat begint bij het rekruteren al“, zegt Nathalie. “Dus, zorg voor een levendige visie waarmee de werknemers een verbintenis voelen. Benoem de rol, de impact en de bijdrage van het personeelslid in de toekomstvisie en de missie van je organisatie“.

Dit koppelt ze aan de metafoor van de drie metselaars: ‘Een voorbijganger vraagt aan drie metselaars wat ze aan het doen zijn, de eerste zegt: “ik ben stenen aan het stapelen.”, De tweede zegt: “ik ben een muur aan het metsen.”, en de derde zegt: “ik bouw een kathedraal!”‘.

People want to be seen, heard and valued”, besluit ze.

Impressed? Wij ook! Neem zeker een kijkje op de website van Arteel Group voor meer cases, info en/of eventuele vragen.

Ook onze eigenste Inge Van Belle en Klaus Lommatzsch gaven een webinar in diezelfde week. Meer daarover lees je hier!