Medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Als je erin slaagt om je medewerkers te engageren en je hen de juiste tools geeft, dan kunnen ze je organisatie best wel eens vleugels geven. Hier lees je waarom en hoe.
3 redenen waarom geëngageerde medewerkers belangrijk zijn
Geëngageerde medewerkers voelen zich een belangrijk onderdeel van de organisatie. Die emotionele connectie inspireert hen om het maximale uit het werk te halen. Ze voeren hun taken uit met passie en zijn trots op hun bedrijf. Ze zorgen ervoor dat je bedrijf groeit. Een hoge mate van werknemersengagement is dus bepalend voor het succes van de onderneming.
Reden 1: Geëngageerde medewerkers zijn je meest efficiënte verkopers
Personeel dat zich betrokken voelt bij de missie en de visie van het bedrijf is enthousiaster, loyaler, productiever en beter afgestemd op je bedrijfsstrategie. Omdat klantervaringen beginnen bij de mensen die voor een organisatie werken, is het cruciaal dat medewerkers dusdanig geëngageerd en gemotiveerd zijn dat ze klanten tevreden willen houden. Gedreven medewerkers ontwikkelen relaties met (potentiële) klanten en positioneren zichzelf als go-to bron voor informatie over je producten en/of diensten. Als je meer leads wil genereren en je omzet wil verhogen, investeer dan in de betrokkenheid en het engagement van je medewerkers.
Reden 2: Je medewerkers zijn je beste en meest geloofwaardige ambassadeurs
Betrokken werknemers zijn positief over je organisatie. Ze vertegenwoordigen je organisatie uitstekend naar de buitenwereld toe. Ze praten graag over hun werk, en als ze dat doen, spreken ze er lovend over. Het zijn spontane merkambassadeurs die de boodschap van je merk uitdragen zonder het zelf te beseffen.
Reden 3: Ze trekken talent aan – en ze blijven langer aan boord
Geëngageerde medewerkers verlaten minder snel hun baan. In bedrijven waar het engagement van het personeel hoog is, is het verloop laag en is er minder ziekteverzuim. Bovendien rekruteer je makkelijk als je een goed merkimago hebt. Als je investeert in betrokken werknemers die positief over je praten, krijg je meer gekwalificeerde kandidaten. Daardoor kan je sneller werknemers aanwerven en verlaag je de gemiddelde kosten per aanwerving.
4 manieren om geëngageerde medewerkers te identificeren
Geëngageerde medewerkers zijn je beste ambassadeurs. En engagement kan verschillende vormen aannemen. Het is een lineair model. Dat houdt in dat er een nulpunt is (totaal niet geëngageerd) en een punt van uitzonderlijke emotionele verbondenheid. Alle medewerkers vallen ergens op die schaal.
Als je wil weten of werknemers geëngageerd zijn, kijk je best naar hun houding en gedrag op de werkvloer. Hun passie en gedrevenheid stralen af op hun professionele activiteiten.
Een betrokken medewerker:
1. Wilt graag leren en groeien
Is een medewerker enthousiast om nieuwe vaardigheden te leren? Zoekt hij of zij conferenties, workshops, spreekmogelijkheden of cursussen? Dan is dat een goed teken! Betrokken medewerkers zijn enthousiast over hun werk en zoeken naar manieren om zichzelf professioneel te ontplooien en verbeteren.
2. Brengt nieuwe ideeën op tafel
Betrokken medewerkers denken met de organisatie mee. Ze zien hoe de onderneming het beter kan doen. Ze zijn constant op zoek naar manieren om bedrijfsprocessen te verbeteren, efficiënter te werken en geld te besparen.
3. Blijft op de hoogte van nieuws uit de branche
Betrokken medewerkers volgen uit eigen beweging nieuws uit de branche. Ze lezen continu over het bedrijf, de concurrentie en de trends in de markt.
4. Verwijst vrienden door naar (de diensten en producten van) je organisatie
Betrokken medewerkers verwijzen hun vrienden naar de diensten en/of producten van je bedrijf. Ze delen ook openstaande vacatures met hun netwerk.
Betrokkenheid stimuleren
Als je bovenstaande eigenschappen bij je medewerkers ziet, erken dat dan. Het neemt maar enkele minuten van je tijd om iemand te vertellen hoeveel je zijn of haar werk waardeert. Beloon uitzonderlijke prestaties, bijvoorbeeld met extra verantwoordelijkheden of een promotie. Zorg ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen, dan gaan ze vanzelf meer waarde hechten aan hun job en er meer voldoening uithalen. Zo ontwikkel je een cultuur van betrokkenheid die zich langzaamaan door het bedrijf verspreidt.
Als je bedrijf worstelt met een gebrek aan betrokkenheid, is het belangrijk de tekenen van lage betrokkenheid te herkennen en stappen te ondernemen om de betrokkenheid op te krikken.
Het eerste dat je daarvoor best doet, is de missie van de organisatie ontwikkelen. Beschrijf daarin beknopt wat jouw organisatie doet en voor wie. Geef ook duidelijk aan naar welke normen en waarden je organisatie handelt. Zorg ervoor dat alle medewerkers de missie van de organisatie kennen en begrijpen, zodat ze een duidelijke koers voor ogen hebben. Bedenk dan wat je kan doen om participatie te bevorderen en medewerkers te versterken in hun job. Mogelijke pistes zijn: investeren in technologische vooruitgang, leer- en groeimogelijkheden aanbieden en open communicatie mogelijk maken.
Als je jezelf systematisch concentreert op de behoeften van je medewerkers, kan je langzaam een sterke bedrijfscultuur opbouwen en onderhouden.
Engagement laten renderen
Geëngageerde werknemers verbeteren het imago van hun werkgever. Als je werknemers wil aanmoedigen om jouw organisatie te promoten via hun persoonlijke sociale netwerken, overweeg dan om een employee advocacy-programma op te zetten. Via een employee advocacy-programma kunnen jouw medewerkers updates van je onderneming of vacatures delen op hun sociale kanalen. Door medewerkers in te zetten op sociale media, verhoog je de impact van je social mediacampagnes.
Er zijn drie dingen die je nodig hebt om een employee advocacy-programma voor werknemers van de grond te krijgen:
1. Inhoud die je medewerkers geweldig vinden
Verwacht niet van je werknemers dat ze al je content blindelings delen. Geef ze aantrekkelijke content waarover ze gepassioneerd zijn. Betrek medewerkers eventueel bij je sociale media en marketingstrategie. Als je bijvoorbeeld social selling een boost wilt geven, raadpleeg dan je verkopers(team) en vraag hun mening over welk type content het beste past bij hun verkoopbehoeften.
Online betrokkenheid komt voort uit de natuurlijke overlap tussen de interesses van mensen en de inhoud die je presenteert. Niet alle content bekoort elke medewerker. Er is geen one-size-fits-all oplossing. Zoek naar manieren om personeel te segmenteren en de berichten die je hen laat delen af te stemmen op hun profiel.
2. Een employee advocacy-platform
Een platform voor employee advocacy, zoals bijvoorbeeld Social Seeder, maakt het voor medewerkers makkelijk berichten van het bedrijf te delen op sociale media. Bovendien leer je dankzij het analytisch dashboard welke content waardevol is, zowel binnen als buiten het bedrijf. Als je werkt met employee advocacy-platform, zet je makkelijk een ambassadeursprogramma voor medewerkers op en stuur je het met evenveel gemak bij. Je krijgt immers inzicht in de werknemers die het meeste delen of de meeste aandacht van anderen trekken.
3. Rolmodel managers
Leiders hebben een enorme invloed op de bedrijfscultuur. Hoge werknemersbetrokkenheid begint aan de top. Managers moeten een voorbeeld zijn van de cultuur die ze prediken: ze zijn best zelf consequent betrokken en motiveren hun teams om zo goed mogelijk te presteren door hen te inspireren met hun visie en mentorschap.
Betrokkenheid leidt tot … meer betrokkenheid
Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Maar je hebt geen leger geëngageerde werknemers nodig om een employee advocacy programma op te starten. Integendeel: dit kan je zelfs beginnen met enkele bedrijfsambassadeurs die je programma een vliegende start kunnen geven. Eens je een programma gelanceerd hebt en over de nodige de technologie beschikt om het uit te voeren, ben je klaar om je medewerkers te activeren op sociale media en je interne communicatie met hen te verbeteren. Door vaker en effectiever te communiceren, vergroot je de algemene betrokkenheid van het personeel. Door hen interessante content aan te reiken die ze kunnen delen, maak je het hen makkelijk hun professioneel netwerk uit te breiden. Overigens zijn sociale netwerken van nature spannender dan gewone e-mailcommunicatie. Je kan er makkelijk interacties creëren. Als medewerkers toestemming krijgen om posts te liken en te delen, krijgen ze meer het gevoel krijgen dat ze een stem hebben.
Als employee engagement en employee advocacy tot nu toe niet op je radar stonden, of als je niet zeker wist waarom het jouw investering waard is, onthoud dat het volgende. Het management het goede voorbeeld moet geven, je berichten authentiek moeten zijn en dat je een programma moet samenstellen met een vertrouwde, ervaren partner die je de juiste mix van methodologie, technologie en ervaring kan bieden.
Dit artikel werd geschreven door Patrick De Pauw, CEO van Social Seeder.
Kom hier meer te weten over Patrick en de andere coaches van de Employee Engagement Awards. Zelf inzetten op employee engagement en mee doen aan de Awards? Boek dan hier een vrijblijvend gesprek.