image/svg+xml
Aura

Tekenen van laag werknemersengagement

By:

Er is een duidelijke relatie tussen bedrijfsprestaties en het engagement van het bedrijfspersoneel. Geëngageerde medewerkers worden geïnspireerd door de waarden en de doelen van een organisatie. Ze geven om hun werk en hebben het gevoel dat hun inspanningen een verschil maken. Bovendien zijn ze uitermate betrokken en doen er alles aan om ervoor te zorgen dat hun bedrijf groeit en winstgevend blijft. Het zijn dus geweldige ambassadeurs van je merk/organisatie. In dit artikel bespreken we een aantal tekenen van laag werknemersengagement.

Ongeëngageerde werknemers herkennen

Als leidinggevende is het belangrijk om de tekenen van laag werknemersengagement te herkennen. Zo doen ontkoppelde werknemers bijvoorbeeld alleen het absolute minimum. Ze ondersteunen de missie, visie en doelen van hun bedrijf niet. Verder maken ze zich geen zorgen over de productiviteit en de winstgevendheid van het bedrijf en ze focussen zich ook niet op de noden van de klant.

Een ontkoppeld personeelsbestand wordt onder andere gekenmerkt door:

  • Veel ziekteverzuim
  • Luiheid
  • Slechte samenwerking
  • Gebrek aan enthousiasme
  • Hoog personeelsverloop

Een gevolg van laag werknemersengagement is een gebrek aan productiviteit en slechte prestaties. Als bedrijf kun je je dus geen ontkoppelde werknemers veroorloven. De statistieken in dit artikel van forbes.com benadrukken de noodzaak om voor je organisatie strategische prioriteiten te stellen voor werknemersbetrokkenheid en welzijn.

Er zijn allerlei oorzaken van lage betrokkenheid onder werknemers. En er zijn ook allerlei manieren om het tegen te gaan. De meest effectieve aanpak is om je communicatiestrategieën aan te passen. Communicatie is cruciaal om betrokkenheid bij je medewerkers te creëren en te behouden. Als er een gebrek is aan (goede) communicatie, lijden de betrokkenheidsniveaus eronder.

Communicatieproblemen die invloed hebben op het engagement van werknemers

Leidinggevenden moeten die informatie overbrengen die werknemers nodig hebben om hun werk te doen. Ze moeten ook relaties op het werk versterken om zo laag werknemersengagement tegen te gaan. Een aantal veelvoorkomende communicatieproblemen op de werkplek zijn:

Tekort aan informatie

Mensen hebben de neiging situaties te vermijden waarin anderen hen beschouwen als ongeïnformeerd. Als mensen niet de nodige informatie of kennis hebben om hun job te goed te doen, raken ze onthecht.

Gebrek aan transparantie en eerlijkheid

Transparantie is een belangrijk onderdeel van zakelijke communicatie. Mensen houden ervan goed geïnformeerd te zijn. Niemand voelt zich op zijn gemak op een werkplek waar veel geheimen en vertrouwelijke informatie in stand worden gehouden. Zorg ervoor dat werknemers op de hoogte zijn van noodzakelijke bedrijfsinformatie, aankomende veranderingen en belangrijke bedrijfsbeslissingen. In dit artikel op hays.com leggen ze uit hoe je – ook in corona-tijd – open en eerlijk bent tegen je personeel.

Gebrek aan communicatie van onderaf

Communicatie is tweerichtingsverkeer. Bij effectieve communicatie is er een balans is tussen spreken en luisteren. Stel vragen, bevorder discussies en nodig mensen uit om suggesties te doen. Als werknemers het gevoel hebben dat leiders niet aanspreekbaar zijn of als ze de kanalen missen om hun zorgen te uiten, zullen ze zich niet betrokken en niet gewaardeerd voelen. Zorg voor bottom-up communicatie die medewerkers op alle niveaus aanmoedigt hun inzichten en ideeën te delen.

Ongeorganiseerde communicatiekanalen

Elke persoon heeft zijn of haar favoriete manier om informatie over te brengen. Sommige mensen geven de voorkeur aan e-mails, anderen aan een persoonlijk gesprek, terwijl sommigen liever via sociale media communiceren. Wanneer managers alleen communiceren via hun voorkeurskanalen en als die kanalen verschillen van manager tot manager, kan het voor werknemers verwarrend zijn om te weten waar ze informatie kunnen vergaren. Als organisatie moet je duidelijke richtlijnen hebben over wat je waar communiceert, zodat mensen weten hoe ze op de hoogte kunnen blijven.

Communicatiekanalen als oorzaak van laag werknemersengagement

Niet-gerichte berichten

Bied medewerkers duidelijke, eenvormige communicatie met de juiste hoeveelheid informatie. Hoewel de kernboodschap die je brengt in de hele organisatie dezelfde moet zijn, is het een goed idee om berichten af te stemmen op een gesegmenteerd publiek. Als je medewerkers te veel of te vaak informatie geeft die voor hen niet van belang is, zullen ze uiteindelijk afhaken. Je interne communicatie moet doelgericht zijn, aangepast aan doelgroepen, net als je externe communicatie.

Het succes van je interne communicatie meten

Wil je de betrokkenheid van je medewerkers vergroten? Praat. Verbind. Sta feedback toe. Beoordeel het succes van je interne communicatie. Zet communicatie centraal in je bedrijfscultuur. Door open te communiceren met je medewerkers, ontstaat er vertrouwen, betrokkenheid én verbeteren de prestaties van het personeel en de organisatie.

De auteur, Patrick De Pauw, is CEO van Social Seeder, Employee Engagement & Employee Advocacy expert en één van de coaches van de Employee Engagement Awards 2021.