Mond-tot-mond communicatie via Social Seeder
image/svg+xml
Herculean Alliance

Mond-tot-mond communicatie speelt een cruciale rol bij employee engagement

By:

Mond-tot-mond communicatie (cfr. word of mouth) is niet enkel belangrijk voor sales- en marketing professionals, maar het speelt ook een cruciale rol bij de betrokkenheid van medewerkers (cfr. employee engagement). In dit artikel leggen we uit waarom. 

Wat is mond-tot-mond reclame?

Wikipedia omschrijft mond-tot-mond reclame als volgt: 

“Mond-tot-mondreclame is een term die in de marketingindustrie gebruikt wordt als niet-medewerkers een product of dienst met elkaar bespreken … Tegenwoordig worden ook publicaties op internet (in zogenaamde weblogs) of e-mails tot mond-tot-mondreclame gerekend ook al komt hier geen gesproken communicatie meer aan te pas.”

Mond-tot-mond reclame gaat dus over het feit dat mensen met anderen “praten”, al dan niet positief, over jouw product of dienst en het is zowat de natte droom van elke marketeer. 

Reclame versus communicatie 

De officiële benaming is mond-tot-mond reclame, maar met het oog op de betrokkenheid van medewerkers spreken wij bij Social Seeder liever over mond-tot-mond communicatie. 

We doen dit omdat reclame een negatieve connotatie heeft op mensen. Reclame wordt vaak als iets negatiefs aanzien en impliceert éénrichtingsverkeer. Men wil iets verkopen.

Mond-tot-mond communicatie is net het tegenovergestelde. Communiceren is een dialoog aangaan en nét dat is belangrijk met het oog op employee engagement. 

Veel medewerkers verlaten hun organisatie omdat er niet tot weinig wordt gecommuniceerd. 

Het omgekeerde is ook waar, medewerkers die tevreden zijn over hun job zullen dit ook vaker, uit zichzelf, uiten naar anderen toe. 

In die zin heeft mond-tot-mond communicatie een cruciale rol bij employee engagement. 

De voordelen van mond-tot-mond communicatie

Naast bovenstaande zijn er nog veel meer voordelen van mond-tot-mond communicatie met het oog op employee engagement. 

Mond-tot-mond communicatie is goedkoop. In tegenstelling tot andere vormen van reclame is deze vorm van communiceren volledig gratis. 

Medewerkers praten van nature over het bedrijf, de openstaande jobs of de collega’s omdat ze willen en niet omdat ze moeten. Jij hebt toch ook al eens op café eens verteld over je werk?   

Mond-tot-mond communicatie is daarnaast de meest authentieke vorm van communiceren waardoor de geloofwaardigheid en authenticiteit toeneemt met alle positieve impact vandien.

Wanneer je een aanbeveling van jouw beste vriend, kennis of collega meer vertrouw je die meer dan een bericht of advertentie van een bedrijf. 

Een derde en laatste voordeel van mond-tot-mond communicatie is dat het een zeer gerichte vorm van communiceren is. 

Denk bijvoorbeeld maar aan een employee referral waarbij een medewerker in zijn eigen netwerk polst naar de interesse om bij zijn werkgever te komen werken. 

Social Seeder kan je helpen

Tegenhangers van mond-tot-mond communicatie zeggen dat je als bedrijf vrijwel geen directe invloed op wat medewerkers zeggen en dat het nauwelijks meetbaar is. 

Daarom hebben wij een digitaal platform ontwikkeld dat bedrijven in staat stelt om relevante berichten met één klik te delen via de sociale netwerken van jouw medewerkers.

Hiermee creëren wij authenticiteit en impact voor jouw bedrijf. Wil je meer weten over hoe Social Seeder jou kan helpen met het stimuleren van mond-tot-mond communicatie? 

Bezoek onze website: https://socialseeder.com/en/

Dit was een artikel van Lodi Planting, Chief Experience Officer bij Social Seeder en wij zijn partners van de Employee Engagement Awards.