Herculean wint Award voor Beste Crowdfunding 2017. 20 Oktober 2017- Herculean won de trofee voor “Beste Crowdfunding Campagne 2017” op Crowdday in Antwerpen. De equity crowdfunding campagne van Herculean werd verwezenlijkt op het MyMicroInvest platform eerder dit jaar. Een professionele jury vergeleek succesvolle projecten van het afgelopen jaar en bekroonde Herculean met de eerste prijs.
“Deze prijs betekent een enorme boost voor ons hele team. We zijn trots op deze publieke erkenning, vooral op het belangrijkste crowdfunding evenement waarop alle toonaangevende spelers aanwezig zijn. Deze prijs bevestigt dat we het juiste pad volgen, zelfs ondanks de meerdere uitdagingen“, Inge Van Belle. “We hebben hier ontzettend veel uit geleerd en zijn nog meer overtuigd van crowdfunding. We kunnen dan ook niet wachten om meer fans te betrekken in de komende jaren als integraal deel van onze internationale expansie. Meer dan ooit beschouwen we het als onze rol om een pioniersrol te spelen in de sportainment en wellbeing markt.”
Herculean begon crowdfunding te overwegen tegen het einde van 2016 en haalde een half jaar later kapitaal op ter waarde van circa 1 mil EUR via een financiële mix. Een overzicht van de mijlpalen:
- Herculean startte in 2012 toen stichters Inge Van Belle en Yves Vekemans, geïnspireerd werden door Muhammad Yunus en het Jaar van de Coöperatieve van de Verenigde Naties. Dit resulteerde in het opzetten van een coöperatieve vennootschap met de droom om de fans op lange termijn te betrekken in de financiële structuur.
- Tussen 2012 en 2017 legde Herculean zich toe op het bouwen van een duurzaam businessmodel via verschillende formats en testte het model in verschillende landen. Investeerders vervoegden de organisatie in een tweejaarlijkse kapitaalronde en een professionele Adviesraad werd opgezet.
- In 2016 inspireerde MyMicroInvest de stichters met de stelling dat equity crowdfunding een sterke manier was om fans te laten participeren in de structuur.
- Bij het voorbereiden van de campagne ontdekten ze al gauw dat België een van de minst mature West-Europese crowdfunding markten was. Ze beschouwden het dan ook als hun taak om mee te helpen als ambassadeurs van (equity) crowdfunding.
- Tijdens een eerste privélancering kregen de echte believers meer informatie over de concrete plannen uit de eerste hand.
- Op de publieke lancering begonnen ook andere believers de beweging te volgen.
- Het verhaal trok ook de aandacht van de media.
- Het resultaat: Herculean haalde zo’n 1mil EUR op, Roger Malevé werd aangesteld als voorzitter van de Raad van Bestuur.
- Herculean besliste om haar lessons learned te delen en biedt graag een inspirerende rol aan andere ondernemers die crowdfunding overwegen. Vandaar dat de stichters geen seconde twijfelden over een deelname aan Crowdday 2017.
Over Crowdday
Crowdday is het belangrijkste congres in dit land voor iedereen die betrokken is in crowdfunding en wordt georganiseerd door Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, Douw & Koren en PMV. Meer dan 300 ondernemers, investeerders, crowdfunding platformen en financiële specialisten woonden deze tweede editie van Crowdday bij.
Herculean stichter Yves Vekemans was een van de keynote sprekers en gaf meer uitleg over Equity Crowdfunding. Dries Bols van LifePower had het over reward-based crowdfunding en Wim Ballieu van Balls&Glory had het uitgebreid over het model van lending-based crowdfunding.
Yves nam ook deel aan een panelgesprek over de rol van Crowdfunding in de financiële mix, samen met Francis Van der Haert (Deloitte), Koen Schrever (KBC), Alex De Ridder (PMV), Bart Eeckhout (ING) en Kris Leys (BNP Paribas Fortis).
Een woordje uitleg over de Crowdday partners:
- VOKA is de Vlaamse Kamer van Koophandel. De organisatie telt meer dan 18.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel en vertegenwoordigt zo 65% van de prive werkgelegendheid en 66% van de toegevoegde waarde. Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland focust specifiek op de Antwerpse regio met als belangrijkste speerpunt de Antwerpse haven.
- Het Nederlandse Crowdfunding agentschap Douw & Koren helpt ondernemers hun publiek te bereiken via crowd engagement. Het agentschap implementeerde al meer dan 400 campagnes sinds 2011.
- PMV is een doe- en durfbedrijf dat de toekomst van de Vlaamse economie vormgeeft. Zij financiert beloftevolle ondernemingen van bij de prille start tot en met de groei en internationalisering. Met en voor de overheid, en andere partners, realiseert zij projecten die belangrijk zijn voor de welvaart en het welzijn in Vlaanderen.
- Andere event partners waren Hello Bank crowd, Look & Fin, Bolero Crowdfunding, Bryo, MyMicroInvest, Starters Creative Xchange, Ulule, BAN Vlaanderen, Kickstarter, Seedrs, Kiss Kiss Bank Bank, WinWinner en CrowdAngels.
Over Herculean
Herculean is het sportainment en corporate wellbeing platform. We ontwikkelen formats om mensen te engageren en meer energie te bezorgen. Momenteel organiseren we Hercules Trophy, Hercules Academy, Hercules Projects, Ladies Games en Pink Ladies Games met eigen kantoren in België, Dubai en New York.