Positieve invloed van Covid-19 op Employee Engagement
image/svg+xml
Aura

Is Covid-19 het beste wat Employee Engagement kon overkomen?

By:

Is Covid-19 het beste wat Employee Engagement kon overkomen? Volgens HR specialist Josh Bersin alvast wel. Eind april publiceerde hij een opmerkelijk artikel dat we toelichten in 2 delen.

Het COVID-19 virus veranderde in korte tijd ons leven. Velen onder ons gaan ervan uit dat het een slechte invloed heeft op ons leven en enkel negatieve gevolgen met zich meebrengt. Maar dat is niet volledig zo. Het virus zou volgens Bersin ook een positieve invloed hebben op ons (bedrijfs)leven. Uit onderzoek blijkt immers dat in het midden van een pandemie bedrijven het best zorgen voor hun werknemers, beter dan ooit. Daarmee zou het virus een mogelijke kans bieden aan bedrijven om een transformatie door te maken en de betrokkenheid van medewerkers te verhogen.

Het blijkt dat er een wereldwijde gezondheidscrisis nodig was voor bedrijven en hun leiders om te beseffen te investeren in hun werknemers. Want een betere cultuur, werkervaring, betrokkenheid, veiligheidsgevoel… zorgen voor betere resultaten en een betere werksfeer. Dat is momenteel zeer duidelijk geworden door de stijgende cijfers tijdens de coronacrisis. Want een bedrijf dat voor zijn mensen zorgt krijgt mensen die voor het bedrijf en hun klanten zorgt. Dit blijkt uit 6 verschillende invloeden tijdens de COVID-19 pandemie volgens Josh Bersin.

Ontdek de eerste drie positieve invloed van Covid-19 op Employee Engagement hieronder.

1. Bedrijven beschermen werknemers

Het Coronavirus tast veel mensen onder ons hun gezondheid aan maar dat is uiteindelijk voor velen niet hun grootste zorg. De grootste zorg voor werknemers is hun persoonlijke financiële zekerheid (hun job, de levensvatbaarheid van het bedrijf, hun salaris om voor hun gezin te zorgen en hun carrière). 

Bedrijven bieden werknemers flexibele voordelen aan zoals programma’s voor telewerk, vormen van onderwijs, ze moedigen aan om betaalde vakantie te nemen of ze helpen zelfs bij het zoeken van een nieuwe baan indien nodig. Bedrijven houden zich dus vooral bezig met werk gerelateerde aspecten van deze financiële zekerheid maar sommige helpen zelfs bij persoonlijke aspecten zoals financieel advies… . Hoewel er verlof en ontslagen vallen is de algemene focus op beloning nog steeds positief wat blijkt uit een studie van Willis Towers Watson.

2. Een toegenomen focus op persoonlijke productiviteit, welzijn en persoonlijke veerkracht

Overschakelen naar telewerken betekent dat de werknemers allemaal een computer, internettoegang, beveiliging en andere hulpmiddelen nodig hebben op hun werkplaats thuis. Dit was de eerste ‘zorg’ voor 90% van de bedrijven. Na dit eerste probleem voor sommige bedrijven werd duidelijk dat telewerken vraag om een nieuw soort van werkwijze van het hele bedrijf maar ook voor teamwerk. Velen onder ons hebben problemen met het sociale isolement, stress en timemanagement.

Het gevolg van deze impact op de mensen is dat bedrijven gaan kijken waar ze voor ontspanning kunnen zorgen. Er gebeuren yoga sessie, kooklessen, wedstrijdjes online waardoor er wat sociaal contact en ontspanning aanwezig is tijdens het telewerken. Wij bij Herculean doen hier ook aan mee zoals een stappen challenge en beweegmomentjes die te vinden zijn in de blogs van co-founder Kris. Buiten actief bezig zijn willen bedrijven ook steun bieden aan hun medewerkers en houden rekening met hun huiselijke situatie wanneer er bijvoorbeeld kinderen aanwezig zijn. Veel bedrijven starten enquêtes om te weten te komen hoe hun medewerkers zich voelen in deze moeilijke periode. 

Uit onderzoek blijkt dat thuiswerken een enorme positieve evolutie heeft gehad en velen het zelfs beter vinden. Hierdoor gaan ze het overwegen om dit uiteindelijk te behouden of te combineren.

3. De derde transformatie is een enorme groei in leren, vooral voor leiders.

Nu veel bedrijven gesloten zijn is het momenteel hét ultieme moment om bij te leren en dat blijkt ook zo te zijn. Werknemers en werkgevers willen bijleren op zakelijk niveau (om de crisis te overwinnen, hun baan uit te breiden, voorop te lopen, extra kennis op te doen) maar ze willen ook bijleren in andere onderwerpen zoals yoga, literatuur… . Dit doen ze omdat mensen omdat hun vrije tijd sterk gestegen is dankzij de coronacrisis door geen woon-werkverkeer of hobby’s die niet kunnen doorgaan.

In de volgende post lees je het tweede deel van waarom COVID-19 het beste is wat employee engagement kon overkomen.

Bron: Josh Bersin