image/svg+xml
Fabrica

Trendbreuk in Familiedagen voor bedrijven

By:

De platgetreden paden van “een bezoek aan een pretpark” verlaten? We zien een trendbreuk in familiedagen voor bedrijven. Ordina deed het recent nog. En het werkt!

Kent u ook dat gevoel? Familiedagen zijn verworden tot: “Laat ons een ticketje kopen voor een pretpark. Met wat catering bij. En misschien nog een artiest ofzo.”

Bij Herculean Alliance beschouwen we dat niet als een familiedag, maar als een “verworven recht”. Begrijp ons niet verkeerd. Pretparken zijn superleuk. Alleen missen ze hun doel als het gaat over een familiedag voor bedrijven.

Ziet u het al voor u? Families krijgen hun ticket voor het pretpark, komen elkaar liefst niet teveel tegen, de kinderen proppen zich vol met suikergoed en de ouders wachten geduldig aan de attracties tot hun kinderen er lichtjes hyperactief uitkomen. Medewerkers met oudere kinderen of zonder kinderen voelen zich niet aangesproken door het concept en passen wijselijk voor al dat jong geweld. Het bedrijf heeft een aanzienlijk budget gespendeerd en het gewenste effect, namelijk “in verbinding gaan met de familie en medewerkers trots maken op het bedrijf” is niet bepaald bereikt.

Ach ja, dat is nu eenmaal zo. Volgend jaar dan maar een ander pretpark, zeker?” Seriously?

Always start with why

Het is een klassiek patroon: De war on talent woedt, bedrijven willen iets doen voor de medewerkers, HR heeft geen tijd. Op enkele dagen tijd moet een beslissing genomen worden, dus worden de tickets gemakkelijkheidshalve besteld, er wordt nog wat gediscussieerd over de catering en that’s that.

Pakt u het liever anders aan? Wilt u dat alle generaties met plezier afkomen omdat ze hun collega’s willen voorstellen aan hun gezin? Bent u op zoek naar echte connectie? Wilt u uw boodschap laten resoneren? Of mensen en hun gezinsleden oprecht bedanken? Wilt u volwassenen en kinderen eens samen iets laten doen? En daarbij ontzorgd worden van de hele organisatie maar toch heel betrokken zijn op inhoudelijk vlak? Contacteer ons Fabrica team, net zoals BNP, ING, Matexi, Philip Morris, Owens Corning en Intersoc bijvoorbeeld eerder dit jaar deden.

Bovenvermelde bedrijven hebben ongetwijfeld een nieuwe trend ingezet. Het vraagt een andere mindset en wat overtuigingskracht, aangezien mensen vaak niet weten wat te verwachten. Maar eens ze hebben deelgenomen, komen ze heel enthousiast terug. Ze hebben de kans gehad om eens echt te connecteren met hun collega’s en het gezin.

Voor Ordina werd het een gezellige combinatie van een eigen Village in Mechelen, activiteiten voor jong en oud, een location based iPad zoektocht, een competitie (voor wie het wou,) party, lekker eten en drinken, en vooral: veel gezelligheid! Een stijlbreuk met het verleden. Faut le faire!