Vrouwelijk Talent in de kijker: Zehra Sayin (Special Olympics Belgium)
image/svg+xml
Herculean Alliance

Vrouwelijk Talent in de kijker: Zehra Sayin (Special Olympics Belgium)

By:

Vrouwelijk Talent in de kijker: Zehra Sayin (Special Olympics Belgium). In de maand juni ben ik gastcurator voor het Straffe Madammen netwerk. De opdracht luidt: vrouwelijk talent zichtbaar maken in bedrijven, media en congrespodia. Een missie die ik met veel enthousiasme op me neem. 

Starten doe ik meteen met een vrouw van een heel sterk kaliber: Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgium, de Olympische organisatie die atleten met een verstandelijke beperking maximaal wilt integreren d.m.v. sport.

Vrouwelijk Talent in de kijker: Zehra Sayin (Special Olympics Belgium)

Ik leerde Zehra (32) een zestal jaar geleden kennen als Marcom en Sponsor manager ter voorbereiding van de Special Olympics European Summer Games (2014) in België. Toen al viel ze op door haar engagement en toewijding voor de atleten met een verstandelijke beperking.

Sinds ze benoemd werd tot CEO in 2015, heeft Zehra de Belgische organisatie als een echte leider tot een nieuw niveau getild. Daarbij behoorde niet alleen de reorganisatie van de Belgische afdeling, maar ook het uitwerken van de visie naar 2020. Daarbij werkten Zehra en haar team vooral rond inclusie via de verbindende kracht van sport, de zogenaamde Play Unified.

Er zijn heel wat gelijkenissen met de Herculean organisatie en daarom stemmen we zeer regelmatig af over onze gelijkaardige horden. Zeker nu we met de Pink Ladies Games ook echt in de CSR-wereld zitten, zijn de gelijkenissen nog groter.

Verschillende Unified projecten werden opgezet o.l.v. Zehra, zowel in voetbal, zeilsport, hockey e.a. Deze projecten werden een dermate succes dat ze uitgroeiden tot een voorbeeld voor de gehele internationale Special Olympics organisatie.

De organisatie sleepte daarmee meerdere prijzen in de wacht vorig jaar. Misschien herinner je je deze straffe campagne nog rond Rode Duivel Kevin De Bruyne?

Recent werd trouwens opnieuw een schitterende campagne gelanceerd:

Zehra, die trouwens Turkse is van origine, begon haar carrière als sales bij Xerox waar ze leerde wat sales- the American way was. Een opleiding die haar in de non-profit wereld geen windeieren heeft gelegd. Ze bouwde inmiddels een sterk netwerk uit tussen bedrijfsleiders, aanvankelijk vooral in het Franstalige gedeelte van het land, maar nu ook in Vlaanderen. Zehra is daarnaast ook Chairwoman van Collectif HUMA, het Belgische fotografen collectief dat humanische fotoreportages nastreeft. En last but not least is ze betrokken bij de creatie van een weeshuis “SOWE” in Afrika.

Een dame met enorm veel in haar mars en eentje om in de gaten te houden!