Never waste a good crisis
image/svg+xml
Aura

Never waste a good crisis – Interview op Kanaal Z

By:

Een tweetal weken geleden was ik te gast bij Cynthia Reekmans voor de Kanaal Z special “Never waste a good crisis”, de reeks i.s.m. Duval Union over hoe bedrijven omgaan met de Coronacrisis. De reeks wordt uitgezonden op Kanaal Z vanaf 8 juni.

Het interview is hier te bekijken.

C.: “Wat doet uw onderneming precies?”

Herculean Alliance helpt bedrijven om het engagement van medewerkers te verhogen. Geen gemakkelijke taak met 4 generaties en veel nationaliteiten op de werkvloer. We hebben dit inmiddels al gedaan in 10 landen. En die internationale ervaring komt goed van pas om heel diverse doelgroepen te mobiliseren.

C.: “Wat moet ik begrijpen onder employee engagement?”

We zorgen ervoor dat medewerkers zich echt deel voelen van de tribe. Bij engagement denken velen in de eerste plaats aan happiness op het werk. Of welzijn, samen bewegen, een pooltafel of fruitmand. Uiteraard hoort dit erbij, maar betrokkenheid van medewerkers is veel meer dan dat.

Het gaat ook over leiderschap, persoonlijke groei, mobiliteit, de werkomgeving, en ga zo maar door. Zelfs duurzaam ondernemen kan een enorme impact hebben.

Je moet weten dat 87% van de medewerkers aangeeft dat ze zich niet geëngageerd voelen t.o.v. hun werkgever. Dat is een gigantisch probleem.

C.:“Hoe pakt u zoiets dan aan?”

We doen dat aan de hand van consulting, events en een platform. En daarnaast bouwen we een ecosysteem uit van experten en coaches. Samen met hen helpen we organisaties om engagement te meten, in kaart te brengen en te verbeteren met ons online platform.

C: “Wat kan er dan allemaal gemeten worden? Hoe werkt het precies?”

Wat uniek is aan ons platform, is dat we op continue basis 12 parameters meten die betrokkenheid beïnvloeden. Je kan zelfs stappentellers connecteren en het welzijn in de organisatie in kaart brengen.

Dit alles wordt gebundeld in ons platform dat real-time meet wat de status is op al deze vlakken. En deze informatie is van onschatbare waarde voor bedrijfsleiders.

Op deze manier komen pijnpunten sneller naar boven en kunnen ze snel bijsturen. Dit is niet alleen een gigantische verkorting van de leercurve. Het bespaart hen ook een pak tijd en geld!

C.: “Waarom kan zo’n platform in deze coronatijden relevant zijn?”

Ik moet er geen tekening bij maken. We hebben dat allemaal gevoeld. We zitten al maanden te werken op afstand. Ook al geven medewerkers aan dat dit ten goede komt aan de efficiëntie, toch missen we steeds meer de informele contacten. De kans op sociaal isolement en burn-out is reëel.

Het is daarom des te belangrijker om de vinger aan de pols te houden en voortdurend de temperatuur te meten. Medewerkers hebben vandaag meer dan ooit tevoren nood aan verbinding. En dat kan perfect op afstand met ons platform. Beschouw het als een nieuwe start van uw engagementstraject tijdens en na Corona.

C.: “Jullie aanbeveling nu is dus, inzetten op employee engagement om sterker uit de crisis te komen?”

Absoluut. Veel bedrijven zijn zich echt bewust van het belang van hun medewerkers, zo blijkt uit een recente studie. Want dit is wat uiteindelijk het verschil zal maken. Medewerkers die het beste van zichzelf geven: het wordt cruciaal in de overlevingsstrategie in de economische crisis die volgt op de gezondheidscrisis. Vandaar: Nu, meer dan ooit, is het moment om werk te maken van employee engagement. Never waste a good crisis, inderdaad.

Herculean Alliance heeft daarbij de nodige tools en knowhow om hierbij te helpen. Ook vanop afstand.

In datzelfde kader organiseren we ook de Employee Engagement Awards in september. Samen met een vakjury o.l.v. Conny Vandendriessche. De bedoeling is om die verhalen van uitzonderlijke inzet tijdens Corona te kunnen capteren.