image/svg+xml
Aura

Het belang van preboarding bij nieuwe medewerkers.

By:

Een goede, evenwichtige preboarding-ervaring bereidt je nieuwe medewerker voor op succes. Als onderdeel van een breder onboarding-programma kan het helpen om retentie en betrokkenheid te verhogen en ervoor zorgen dat je waardevolle recruitmentinspanningen niet voor niets zijn.

Wat houdt het in?

Preboarding is eenvoudig gezegd het proces om je nieuwe medewerkers al te betrekken tijdens de periode tussen de acceptatie van hun nieuwe baan en de eerste werkdag. Het kan eventuele zenuwen voor de eerste dag verlichten, hulpmiddelen bieden om direct aan de slag te kunnen en uiteindelijk zorgen voor meer betrokkenheid en retentie.

Daarnaast kan preboarding HR-professionals ook helpen om te anticiperen wanneer nieuwe medewerkers dreigen te verdwijnen, waardoor er een mogelijkheid is om in te grijpen met een tegenaanbod.

Echt goede preboarding bevat alle vier de kernaspecten van onboarding:

The 4 C’s – Bron: Talmundo

Compliance

Is je medewerker eerder praktisch klaar om je bedrijf te vertegenwoordigen?

Voorbeeldtaken:

  • Opzetten van een zakelijk e-mailadres en inloggegevens delen
  • Belastingformulieren en bankgegevens verzamelen
  • Ervoor zorgen dat het privacybeleid van de organisatie is ondertekend

Clarification

Begrijpt de nieuwe medewerker volledig wat de functie inhoudt en wat er van hem/haar verwacht wordt?

Voorbeeldtaken:

  • Stuur een document met een volledige functieomschrijving
  • Plan een telefonisch gesprek met een directe manager halverwege het moment van aanname en de startdatum
  • Deel relevante online trainingmodules

Culture

Kan je nieuwe medewerker overweg met de geschreven én ongeschreven aspecten van de organisatiecultuur?

Voorbeeldtaken:

  • Deel het handboek van de organisatie en de secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Neem ze mee op een digitale toer van het kantoor
  • Stel een ‘eerste dag’-e-mail op met tips over parkeren, dresscode en de beste plekken om te lunchen

Connection

Zorg ervoor dat de nieuwe medewerker zich thuis voelt als hij/zij op kantoor komt.

Voorbeeldtaken:

  • Wijs een buddy toe [uit een ander team] en zorg dat deze vroegtijdig en regelmatig contact opneemt
  • Stuur een goodiebag naar hun thuisadres met een handgeschreven briefje
  • Breng ze in contact met relevante teamleden

Wat nu met de retentie?

Preboarding maakt het mogelijk voor een nieuwe medewerker om ‘een blik achter de schermen te werpen’, te zien hoe je organisatie werkt en eventuele onzekerheden weg te nemen. Wat echter misschien wel het belangrijkste is voor HR-afdelingen, is dat het meer contactmomenten met de nieuwe medewerker biedt, zodat je kunt anticiperen en reageren op medewerkers die zich willen terugtrekken.

Bron: Talmundo