Generation Pandemic
image/svg+xml
Aura

En als we het nu eens hebben over Generation Pandemic?

By:

We praten al lang over Generatie X, Y, en Z. Maar als we nu eens -in het licht van de Coronacrisis- ook zouden hebben over Gen. Pandemic?

Zo begint Managing Partner van Herculean Alliance MEA, Maha Zaatari, een van haar opinieartikels. Het oorspronkelijke artikel vind je op onze internationale website.

Maha Zaatari: In mijn jarenlange ervaring ben ik er nooit voorstander geweest om medewerkers in hokjes te stoppen, omdat ik Human Resources zelf altijd op zo’n menselijk mogelijke manier heb benaderd. De basiseigenschappen die de meeste mensen gelukkig, betrokken, tevreden en uiteindelijk productief maken op het werk. Wat daarbuiten ligt, laat ik met veel plezier over aan mijn collega HR management consultants en HR data analytics experts.

Vandaag wil ik het op dat menselijke vlak graag hebben over een unieke generatie, Gen. Pandemic.

Wat is Gen. Pandemic?

Als je de zoekterm invult op Google, kom je vast van een kale reis thuis. Gen. Pandemic is de generatie die actief werkt in een voltijdse of deeltijdse baan tussen januari 2020 tot nu ongeveer; tijdens de COVID-19 pandemie.  Zonder specifiek door te bomen op een exacte definitie: het zijn wij allemaal medewerkers die getuige waren en van de pandemie en de impact ervan op de werkvloer.

Dus, hoe zit het met hen, Gen. Pandemic? Wat zijn de vijf belangrijkste dingen waar ik vandaag als HR-professional of als people manager, leider of bedrijfsleider op moet letten bij Gen. Pandemic?

Hier zijn vijf tips, enkel gebaseerd op mijn observatie, en mijn nauw contact met de markt gedurende deze hele periode.

1. We hebben allemaal iets verloren. Toon empathie!

Als ik maar één advies zou mogen geven aan elke leider, dan zou het zijn dat je uiterste best te doen om je maximaal in te leven. Gen. Pandemic hebben allemaal iets verloren; of het nu een baan is, een geliefde, een fractie van ons salaris, extraatjes, persoonlijke ruimte, de luxe om te reizen, het comfort om over straat te lopen en de wereld voorbij te zien gaan, de dopamine, de endorfine, de serotonine, en alle hersenchemicaliën om de mens in ons in balans te houden. We hebben er veel van verloren, de fundamenten van het leven, Onze O2.

Empathie, is volgens de definitie in Oxford Languages; ”het vermogen om de gevoelens van een ander te begrijpen en te delen”. Dus, wanneer je met je medewerkers wilt praten, over je herziene visie, je nieuwe verkoopplatform, je bijgewerkte doelstellingen, je bijgewerkte bedrijfsdoelstellingen, begin dan met je in te leven, en dan zullen ze je beter begrijpen omdat je simpelweg dichter bij hun denkwereld staat op dat moment. Laat geen mooie consultancywoorden en bedrijfsnormen tussen jou en het belangrijkste fundament van je bedrijf komen. Jouw mensen!

2. We zijn allemaal bang. Toon begrip!

Ja, dat zijn we. We zijn allemaal niet alleen bang, we blijven toch nog steeds wat verstijfd en bezorgd over wat er nog te gebeuren staat. We proberen meer te leren en ons uit te rusten met het laatste nieuws, onderzoek, wereldwijde en lokale financiële marktvoorspellingen, WHO-verklaringen, enz. om voorbereid te zijn en klaar te staan voor wat komen zal. Maar de waarheid is dat wij het niet weten, niemand weet het, en dat maakt ons allemaal ongerust. Zelfs de leiders in ons land, CEO’s, dokters, financiële adviseurs, people managers geven geen duidelijke antwoorden. En we proberen allemaal op ons best om te gaan met die angst.

Wees aardig, wees behulpzaam, luister, reflecteer, en wees geduldig. We proberen hier allemaal samen doorheen te komen. Als zij de dagelijkse Zoom- en Teams-vergaderingen kunnen bijwonen zonder dat jij hun ongerustheid voelt, en zij krijgen hun werk gedaan of bijna gedaan, dat betekent dat zij hun best doen en daarvoor verdienen zij het allemaal, WIJ ALLEN, om WERKNEMER VAN HET JAAR te worden.

3. We zijn allemaal sceptisch. Communiceer!

De kracht van de communicatie is een fundamentele factor die ons helpt om er weer bovenop te komen. Laten we even stilstaan bij de hoeveelheid nieuws die het afgelopen jaar is onthuld en vervolgens ontkend/veranderd, waardoor we allemaal wel sceptischer zijn geworden. We hebben minder vertrouwen in de media. Ze zeggen allemaal hetzelfde, maar zijn ook heel verschillend, het virus zit in de lucht, maar dat is niet zo, je moet een masker dragen, maar dat is niet zo, ons bedrijf laat geen mensen gaan, maar dan moeten we 40% van onze mensen laten gaan. Vertrouwen is afgebrokkeld en we weten allemaal hoe moeilijk het is om dit opnieuw op te bouwen.

Vandaag, na alles wat we hebben meegemaakt, hebben we behoefte aan eerlijke communicatie om weer vertrouwen op te bouwen. Dus, de volgende keer dat je een “online” townhall hebt, of een bijeenkomst, wees dan gewoon duidelijk, eerlijk, oprecht en bovenal authentiek. Als je denkt dat je dat niet kunt omdat de situatie dat niet toelaat, dan nodig ik je uit om je beste beentje voor te zetten. Zo niet, verwacht dan niet dat werknemersbetrokkenheid en klanttevredenheid snel zullen toenemen.

4. We doen allemaal ons best. Apprecieer!

We weten allemaal heel goed wat de invloed is van een simpele “dank u wel” op gedrag en prestaties. Zoek maar eens op “De kracht van waardering op de werkvloer” en je wordt overspoeld door het aantal onderzoeken en casestudies over hoe krachtig het activeren van menselijk potentieel is wanneer je waardeert en erkent.

Het is fundamentele gedragspsychologie. We zijn allemaal geneigd meer te doen als we in privé of in het openbaar worden erkend, we krijgen onmiddellijk nieuwe energie en willen gewoon meer doen. En dat is al zo sinds we kind waren en onze ouders zo trots en blij applaudisseerden toen we onze eerste stapjes zetten. Erken, erken, en vier. Stuur persoonlijke en openbare e-mails, wees specifiek, oprecht, en vermeld die unieke individuele of teamprestatie. Wees duidelijk over wat je hebt geleerd en afgeleerd en stel een rolmodel voor de rest om naar te streven.

5. We hebben allemaal hulp nodig. Steek een hand toe!

Als je dit punt in het artikel hebt bereikt, vraag ik nu je volledige aandacht. We hebben allemaal iets nodig op dit punt, en we kunnen allemaal iets geven op dit punt.

Pauzeer, ga even na waar je goed in bent, wat je kunt verlenen zonder geld te vragen. Vraag jezelf nu af, hoe kan ik iets teruggeven aan de gemeenschap? Aan de wereld?  Niet alleen omdat je de wereld een plezier wilt doen, maar omdat je jezelf een plezier schuldig bent als lid van deze generatie. We hebben allemaal dat “gevoel van betekenis” of “doel” nodig om gemotiveerd te zijn, om actief betrokken te zijn, om actief productief te zijn, dus of je nu de CEO van een grote multinational bent, een kleine ondernemer, een sales teammanager, een persoonlijke fitness coach, een dokter, een psychotherapeut, een leraar, yoga-instructeur, danser, enz. Stel jezelf deze vraag, wat is het dat je gepassioneerd over bent en op welke manier kun je met behulp van die passie teruggeven aan de gemeenschap voor niets in ruil.

Organiseer bijvoorbeeld gratis webinars, yogalessen, of tips om financiën te beheren, en de opbrengst zal misschien geen kredietbericht van je bank zijn. In plaats daarvan zal de opbrengst niet meetbaar zijn, maar wel duurzamer. Het zal een verhaal zijn dat je voor altijd op een podium kunt vertellen, aan je echtgenoot of je kleinkinderen, en je zou altijd die glinstering in je ogen hebben die zegt: “we hebben het gehaald” “we kunnen hier trots op zijn”.  De COVID-19 pandemie ontketende een nieuwe generatie van mensen. Ja, ik ben Gen. Pandemic.

Menselijkheid als opportuniteit

We leren samen; we evolueren allemaal samen. Onthoud, er is nooit één maat voor alles. Dit is het moment van HR. En het heet niet voor niks Human Resources. Laat het ons dan ook zo menselijk mogelijk maken.

Van harte,
Maha

Maha Zaatari, Managing Partner Herculean Alliance MEA, specialisten in employee engagement.