Begrijpen je medewerkers wat de bestaansreden van je organisatie is of zijn ze er helemaal niet mee bezig? Studies wezen uit dat organisaties met een duidelijke missie of purpose beter presteren dan bedrijven die hier niet mee naar buiten komen. De know-why geeft een organisatie richting, brengt focus aan haar medewerkers en zorgt voor een sterkere klantenverbinding. Voor vele bedrijven best wel een uitdaging. Maar ook een aspect dat een onwaarschijnlijk effect kan teweegbrengen. Het is dan ook belangrijker dan ooit om doelgericht te kunnen werken tijdens deze pandemie.
De pandemie heeft ons veel geleerd
2020 bracht onze wereld grote onzekerheid en maakte duidelijk dat er ruimte is voor verandering. Ondanks de negatieve gevolgen van de pandemie, zijn we het waarschijnlijk allemaal eens over één ding: we hebben er ook veel van bijgeleerd. De nieuwe manier van werken heeft verschillende waardevolle lessen meegebracht, waaronder het belang van betrokken medewerkers binnen de organisatie. Er zijn verschillende punten om deze medewerkersbetrokkenheid te stimuleren. Samen met mijn co-auteur Inge Van Belle definieerde ik 12 drijfveren om als werkgever een betrokken en geëngageerd team uit te bouwen. Die know-why of de purpose is de eerste die aan bod komt.
Know how en know-why
Het definiëren van een doel en hier naartoe werken is een van de moeilijkste uitdagingen voor elk individu. Vele bedrijven hebben een soortgelijk probleem, ze hebben uitgebreid nagedacht over hun knowhow maar nauwelijks over hun know-why. De purpose van een organisatie is de brug tussen wat de buitenwereld wil en waar het bedrijf voor staat. Waarom zijn wij relevant voor onze klanten en hoe onderscheiden we ons van andere organisaties? Maar ook: hoe inspireren we onze medewerkers en houden we hen op het spoor van onze bedrijfsmissie?
Talentmagneet
Een van de meest inspirerende oefeningen waar we ooit met Duval Branding aan mochten werken was die voor Deme, de bekende Belgische baggeraar. We zochten naar een purpose die ervoor zou zorgen dat een twintigtal bedrijven binnen de Deme-groep zich achter dezelfde, nieuwe vlag zouden scharen. Onder eenzelfde naam met een herkenbaar logo en huisstijl. De zoektocht bracht ons tot in de machinekamer van een gigantisch schip dat voor de kust van Dubai modder aan het opspuiten was. “Eigenlijk maken we nieuw land”, zei de kapitein. Bingo! De purpose werd gevonden en zelfs gepromoveerd tot baseline: “Deme. Creating land for the future”.
Deze nieuwe branding was een no-brainer voor de verschillende bedrijven – wie zou er nu niet onder zo’n mooie vlag willen varen? Het effect op de organisatie was enorm. De medewerkers konden vanaf dan vertellen dat ze land bouwden voor toekomstige generaties. Een heel ander perspectief dan “aarde opspuiten voor een of andere kust”. Uiteraard had deze purpose ook een wervende kracht en sprak ze tot de verbeelding van mensen die voor Deme wilden werken.
We kunnen dus concluderen dat een goed geformuleerde purpose een fantastische aantrekkingskracht heeft, en vandaag relevanter dan ooit is. Durf dieper in je organisatie te kijken, want de purpose is de kern van alles. Je kan nog zoveel financiële beloningen geven, de echte drive van medewerkers en het juiste talent aantrekken begint bij een inspirerende why.
Aldus Klaus Lommatzsch (Co-Auteur Employee Engagement, What Else? en Founding Partner Duval Union)