waarom inzetten op employee engagement
image/svg+xml

Ambits webinar – Employee Engagement

By:

Waarom inzetten op Employee Engagement? Medewerkers die zich geëngageerd voelen zijn tot 51% productiever. Naast een aanzienlijk hogere productiviteit leveren geëngageerde medewerkers nog mooie voordelen op: een hogere klantentevredenheid en langere retentie bijvoorbeeld. Of nog: een sterker merk, zowel naar prospecten als naar nieuw talent.

Maar dit vraagt om meer dan een pingpongtafel of de fruitmand op het werk. Investeren in Employee Engagement biedt tal van oplossingen, zowel op korte als op lange termijn.

Ambits, het bedrijf dat gespecialiseerd is in business mentoring, nodigde Inge Van Belle en Klaus Lommatzsch uit voor een webinar om dieper in te gaan op Employee Engagement, gebaseerd op hun boek “Employee Engagement, What Else?“. Hierin definiëren ze 12 drijfveren die engagement op de werkvloer kunnen beïnvloeden, zowel in de positieve als negatieve richting. Ze delen ervaringen en expertises van experts, welke rol HR hierin speelt en enkele praktische tips en principes uit de marketing. Kortom, hoe zet ik in op Employee Engagement door de werelden van HR en Marketing te koppelen?

Ambits x Herculean Alliance over Employee Engagement

What is Employee Engagement anyway?

Hierover bestaan nog veel misverstanden. Employee Engagement is niet hetzelfde als happiness at work. Zo kan je tevreden zijn met je jobinhoud maar je niet per se verbonden met het management of werking binnen de organisatie. Maar Employee Engagement is ook meer dan enkel Corporate Well-being. Deze concepten zijn aan elkaar gelinkt, maar employee engagement is het breedst van al deze begrippen.

Medewerkers voelen zich mentaal, fysiek en emotioneel betrokken in hun werk”, zo wordt Employee Engagement gedefinieerd door professor William Kahn. Toch is uit onderzoek van Gallup gebleken dat 87% van de werknemers zich niet geëngageerd voelt en zelfs 17% actief onbetrokken is. Een harde waarheid die door de pandemie enkel versterkt wordt.

De rol van HR

Een vraag die al voor de webinar regelmatig gesteld werd: wat is de rol van HR in dit verhaal? HR is verantwoordelijk ten opzichte van hun werknemers, maar niet voor hen. Employee Engagement is een gedeelde verantwoordelijkheid waarin iedereen een steentje bijdraagt. Engagement begint aan de top bij de bedrijfsleiders, wordt aangestuurd door de teammanagers en gedragen door het team zelf. Enkel als iedereen hierin zijn verantwoordelijkheid neemt, kan Employee Engagement een succes zijn binnen de organisatie.

Employee Engagement in de praktijk

” Hoe maak ik binnen mijn organisatie de shift naar meer engagement?” Zie dit traject als een emotionele journey waarin je alle werknemers meeneemt en betrekt. Aan de hand van 3 stappen kan je al een mooie eerste aanzet maken: overtuigen – aanmoedigen – inspireren. Daarnaast moet je de actively disengaged aanpakken. Is er een reden waarom bepaalde personen toxisch zijn voor de organisatie? Of is het simpelweg een attitude-probleem? Enkele praktische tips om hiermee aan de slag te gaan:

  • Hou het interactief, voer geen monologen
  • Wees specifiek over de problematiek
  • Haal het ongewenste gedrag aan, val niet de persoon aan
  • Negeer de brutal facts niet
  • Last but not least: no brilliant jerks

Marketing principes

Het laatste hoofdstuk in het boek gaat over de best practices in de marketing die Employee Engagement versterken. Zo gaan de purpose van de organisatie en Employer Branding hand in hand. Deze kunnen gebruikt worden om meer dan enkel dmedewerkers te engageren, maar ook aantrekkelijk over te komen voor de buitenwereld.

Het gebruik van de juiste media is hierin cruciaal. Zo is het hygiëne – hub – hero principe een handig principe om toe te passen voor meer engagement zowel intern als extern. Tot slot is investeren in communicatie misschien wel cliché, maar onmisbaar.

Webinar, Workshop of Keynote op maat

Tijdens het webinar werden de deelnemers opgedeeld in break-out rooms om een kort maar pittig debat te voeren over enkele stellingen rond leadership.

Vandaag, meer dan ooit, is de moment om Employee Engagement naar het volgende level te tillen, ook binnen uw organisatie. Bent u hiervan overtuigd en wilt u uw collega’s inspireren? Boek dan nu een webinar, workshop of keynote op maat.