image/svg+xml

Vragen en luisteren: vijf communicatiemaatregelen

By:

Ontdek de vijf communicatiemaatregelen om beter vragen te stellen en te luisteren. Gesprekken worden op alle niveaus gevoerd: door wereldorganisaties, regeringen, bedrijven, maar vooral: door individuen. En typisch aan zo’n gesprek is dat je nooit helemaal zeker bent of je wel écht gehoord werd. Of je boodschap is overgekomen zoals je had bedoeld. Dat geldt ook voor je gesprekspartner.

De verschillen komen aan het licht

We verenigen ons in de strijd tegen het coronavirus, maar tegelijkertijd worden onze verschillen meer dan ooit blootgelegd. We ontdekken en hebben onze mening over de doemdenkers, de angsthazen, de hamsteraars, de creatievelingen, de doeners, de dramaqueens, de helden, de coronaspuwers, de regelvolgers en de regelbuigers.

Tegenstellingen worden uitvergroot, standpunten onwrikbaar ingenomen. En in het heetst van de strijd laaien de frustraties soms hoog op omdat het niet altijd even duidelijk is, niet altijd even logisch lijkt of niet altijd zo gemakkelijk is om de opgelegde maatregelen te volgen.

Bovendien reageren we onder stress vaker impulsief en minder rationeel. We interpreteren de informatie op een negatievere manier dan wanneer we die in een toestand van rust ontvangen. Onze eigen mindset bepaalt voor een deel wat we wel of niet horen. Maar ook onze fysieke toestand heeft invloed. Met gespannen kaken en op elkaar geklemde tanden ben je eerder geneigd tot een negatieve interpretatie van de boodschap.

Vijf communicatiemaatregelen

Gelieve dus even te ontspannen alvorens verder te lezen. Want hier volgen vijf maatregelen die jij kan nemen om de communicatie te verbeteren:

  1. Wees geen gedachtendief. We kunnen nooit weten wat er omgaat in iemands hoofd, tenzij we er echt om vragen. Eenvoudige vragen als: “Wat denk je nu?”, “Hoe zie jij dat?” en “Wat denk jij hierover?” helpen je meer inzicht te krijgen.
  2. Luister echt naar de ander. Luisteren is meer dan wachten om te antwoorden. Breng je eigen gedachtenstroom tot stilstand en luister naar wat je gesprekspartner te vertellen heeft.
  3. Luister echt naar jezelf. Wat zegt je hoofd, hart of buik? Allemaal samen vormen ze onze intuïtie, die aangeeft wat we best doen, wanneer we moeten oppassen, wat ons warm maakt.
  4. Check jullie golflengte. Je gebruikt bijvoorbeeld wel dezelfde woorden als je gesprekspartner. Maar jullie blijken ze anders te interpreteren. Heel vaak zit er ‘ruis’ op onze communicatie. De juiste golflengte kan je o.a. vinden door niet meteen een oordeel te vellen maar open vragen te stellen.
  5. Bewaak je eigen grenzen. Wat is belangrijk voor jou? Wat is jouw golflengte vandaag? Dit kan op vele manieren: even focussen op je ademhaling, je ogen sluiten, letterlijk een luchtje scheppen in de buitenlucht.

Conclusie

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen communicatie en dus niet voor de communicatie van de ander. Weet wel dat je communicatie een grote impact heeft op je omgeving en dat de reactie die je krijgt een gevolg is van wat je zelf zegt of doet.

Je kunt te allen tijde je communicatie verbeteren en bijsturen, net als je gedachten. En ook al denk je dat het je vandaag niet lukt, blijf oefenen! Je zult merken dat je bewust kunt kiezen voor bepaalde gedachten. Dit heeft gegarandeerd een positieve impact op je communicatie.

Als coach kunnen we je hierin begeleiden, op jouw tempo en volgens jouw eigen behoeften.  Contacteer ons bij Qlick voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Nog inspiratie nodig? Lees zeker eens onze andere artikels