Crossover tussen de hr- en marketingwereld
image/svg+xml

Crossover tussen de hr- en marketingwereld

By:

Crossover tussen de hr- en marketingwereldRitch Europe, het platform voor maatschappelijk geëngageerde ondernemers, sprak met Inge Van Belle en Klaus Lommatzsch over hun boek “Employee Engagement, What else?” dat verschijnt eind januari. Het werd een boeiend gesprek over de drijfveren van engagement en een aantal best practices uit de marketingwereld om als hr mee aan de slag te gaan.

What Else?

Hr is zoveel meer dan 40 jaar geleden, in de tijden van personeelsadministratie ging. Vandaag de dag, komt de rekrutering, opleidingen, de sfeer op het werk enz. er nog allemaal bij. Daarom dat hr zich moet gaan heruitvinden en daarbij ook te rade kan gaan bij andere departementen. Bij het marketing departement bijvoorbeeld, dat volgens Klaus en Inge het meest aangewezen is om mee van start te gaan. Waarom? Marketing en hr gaan allebei over mensen: Marketing over de klant en hr over je eigen medewerkers. Een duidelijke crossover tussen de hr- en marketingwereld met andere woorden.

Maar employee engagement op zich is niet het doel. De link met de business is nooit veraf. Geëngageerde medewerkers zorgen uiteindelijk ook voor customer delight. En dat zorgt voor groei. Vandaar de formule EX > CX = Groei.

Meten is weten

Dankzij hr analytics kunnen we veel meer weten en meten dan voorheen. En we hebben meteen een objectievere basis om people beslissingen te nemen. Multinationals zoals Amazon, Google, IBM en PwC zijn hier al volop mee bezig. Verwacht wordt dat deze trend zich in de komende jaren ook volop doorzet, tot in de Vlaamse KMO’s toe.

Het huidige Employee Engagement platform geeft elk bedrijf de kans om zichzelf te meten. Op deze manier kan elk bedrijf, ongeacht de grootte, zijn aandachtspunten te weten komen en snel aan de slag gaan. Daarnaast zette Herculean Alliance in volle Covid-19 crisis een nieuw initiatief op, de Employee Engagement Awards. De Awards geven elk bedrijf de kans om de uitzonderlijke werknemers in de kijker te zetten.

Drivers van employee engagement in COVID-19 tijden

Er worden via het Employee Engagement dashboard 12 verschillende drivers geïdentificeerd. In Coronacrisis kwam daarbij een aantal drivers meer naar voren. Namelijk de purpose of sense of belonging, het welzijn van de medewerkers en leiderschap.

  • Purpose: Vele bedrijven beschikken over een ongelooflijke know-how. Maar slechts weinigen hebben nagedacht over hun know why dat over de relevantie van het bedrijf t.o.v. de klanten en eigen medewerkers gaat. Daarom kan het definiëren en duidelijk communiceren van de purpose nauwelijks overschat worden.
  • Leiderschap. Een belangrijk kenmerk van een goede leider vandaag is empathie en hiermee maken we ook meteen de brug tussen hr en marketing. Zonder empathie voor je klanten, zul je ook geen empathie hebben voor je medewerkers. Daarnaast is het luisteren naar je medewerkers en een vertrouwensband creëren van groot belang.
  • En tenslotte het welzijn van de medewerkers. Wellbeing gaat veel verder dan de spreekwoordelijke pooltafel of fruitmand. Mensen moeten zich goed voelen in hun vel en dit kan door welzijn, zowel op het gebied van voeding, fysiek, mentaal en sociaal. Bedrijven moeten hierop inzetten, maar ook medewerkers moeten voor zichzelf zorgen. Het blijft een gedeelde verantwoordelijkheid.

En wat is dan de rol van CSR in dit verhaal?

CSR (Corporate Social Responsibility) of MVO ligt het Ritch Netwerk bijzonder dicht aan het hart. Vandaar dat we er met veel plezier in de podcast dieper op ingaan.

Duurzaam ondernemen zit al vele jaren ingebakken in de bedrijfsvoering, maar wordt soms wat stiefmoederlijk behandeld. Vaak omdat ze niet weten hoe ze dit moeten catalogeren. Nochtans kan MVO een belangrijke rol spelen in de betrokkenheid van medewerkers. Inge noemt het zelfs “het neusje van de zalm”. Mensen willen altijd deel uitmaken van iets dat groter is dan zichzelf. Bij Herculean Alliance wordt CSR op het platform gemeten aan de hand van de 17 SDG’s van de Verenigde Naties.

Hoe zorg je nu eigenlijk voor cohesie tussen medewerkers in deze virtuele tijden?

Er bestaan tal van softwarepakketten en plug-ins om samen te kunnen ontspannen. Denk aan happy hour, een chathoek of spelletjes spelen online. Het is inderdaad belangrijk om naast het samen te werken, ook samen te kunnen ontspannen. Inge en Klaus zijn zware believers van “phygital”: de combinatie van fysiek en digitaal, nog zo’n term uit de marketingwereld. Een onvergetelijke ervaring, die creëer je nog altijd het best in de echte, fysieke wereld. Maar je kan deze nog veel meer versterken en ondersteunen door de digitale component.

Het boek “Employee Engagement, what else?” is een perfect begin om hiermee aan de slag te gaan als bedrijf. Het bevat tal van tips and tricks, best practices en insights van experten in om van start te gaan.

Ben je benieuwd naar de hele podcast van Ritch Network? Klik dan hier. Op de website van Ritch Network leer je meer over de community van Daisy Lynch. Lid worden kan natuurlijk ook!