Riskeren je telewerkers een burn-out? Consultant Bridget Miller haalt verschillende oorzaken aan over hoe sommige telewerkers meer worden blootgesteld aan burn-outs. Eveneens biedt ze een aantal oplossingen aan om dit probleem op te lossen.
Jarenlang werd in de media geopperd om meer mogelijkheden te bieden aan werknemers om op afstand te werken. Toen sloeg COVID toe, en bijna iedereen die op afstand kon werken werd er al dan niet in gepusht.
Voor sommigen betekende dit meer flexibiliteit, een besparing op de kosten van het woon-werkverkeer, een verbetering van de productiviteit en nog veel meer. Maar voor anderen was het beeld minder rooskleurig.
Wat zijn de oorzaken van een burn-out?
Laten we eens kijken naar de belangrijkste redenen waarom telewerkers een groot risico lopen op een burn-out, zeker nu.
- Het kan moeilijker zijn om het werk en het thuisleven te scheiden terwijl men thuis werkt, wat vaak leidt tot langere werktijden.
- Wanneer het werk binnenshuis je een godganse dag aanstaart, kan het moeilijker zijn om het mentaal uit te schakelen na afloop van de werkdag.
- Een gebrek aan pendeltijd kan betekenen dat medewerkers in de praktijk meer uren werken.
- De afwezigheid van collega’s kan leiden tot minder sociaal contact, waardoor er minder mogelijkheden zijn om je tijdens de werkdag op te laden.
- Vooral tijdens COVID is het nemen van vakantiedagen een heel ander scenario. Met minder reismogelijkheden en meer redenen om overvolle plaatsen te vermijden, kiezen velen ervoor om hun vakantiedagen over te slaan.
- Minder interacties met teamgenoten kan ertoe leiden dat collega’s de signalen missen dat een medewerker het moeilijk heeft, waardoor problemen veel langer onopgemerkt blijven.
- Managers zien hun teamleden minder vaak, waardoor ze zich minder snel realiseren wanneer er problemen zijn.
Manieren om het risico te verminderen
Werken vanop afstand garandeert m.a.w. geen betere balans tussen werk en privéleven als er niet voorzichtig mee wordt omgegaan. Gelukkig zijn er stappen die werkgevers kunnen nemen om deze risico’s te beperken. Hier zijn enkele opties:
- Train managers om regelmatig in te checken bij hun teamleden zodat ze weten hoe het gaat. Dit lijkt in eerste instantie misschien lastig, maar het kan nuttig zijn als er goed mee wordt omgegaan.
- Moedig mensen aan om hun vakantiedagen te gebruiken, zelfs als die tijd wordt gebruikt om gewoon een beetje op te laden in plaats van een traditionele vakantie te nemen. Eventjes wat tijd weg van het werk kan zowel de werk- als de werkgever helpen.
- Beoordeel de werkdruk proactief om te bevestigen dat ze niet overbelast geraken.
- Zorg ervoor dat managers de signalen van een burn-out bij telewerkers kennen. Zoek naar zaken als berichten die op alle mogelijke uren van de dag worden verzonden of veranderingen in de houding, stemming, het gedrag of de productiviteit.
- Laat telewerkers hun mening geven over hoe het gaat met hen. Het lijkt eenvoudig en voor de hand liggend, maar het wordt vaak over het hoofd gezien.
- Bekijk eens het vorige regime en kijk welke voordelen op maat kunnen worden gemaakt, zodat deze nuttiger worden voor telewerkers. Wellnessprogramma’s kunnen bijvoorbeeld onderdelen bevatten die toepasbaar zijn bij telewerken. Of er kan een nieuw aanbod van voordelen worden overwogen dat werken vanop afstand engagerend kan houden.
Het Employee Engagement Platform kan eveneens helpen. Bedrijven kunnen de betrokkenheid binnen de teams meten en verbeteren. Dit vormt alvast een prima start om o.a. het welbevinden van medewerkers in kaart te brengen en te weten komen hoe zij zich nu echt voelen.
Vrij naar HR Daily Advisor. Lees het originele artikel hier.