Deze zomer was co-founder Inge Van Belle te gast op de Luch&Learn, gehost door Ann Flipkens van Branded Careers. Tijdens dit online lunchgesprek stonden employee engagement en welzijn tijdens de coronacrisis centraal. Wat zeggen de cijfers over de betrokkenheid van de werknemers? Hoe zetten we een positieve evolutie in gang? Hier lees je een verslag van het gesprek tussen Ann en Inge.
Ann: “Hoe zit het met employee engagement?”
Inge: Wel, voordat de coronacrisis losbarstte, zat het niet zo goed met het aspect employee engagement. Liefst 87% medewerkers gaf aan dat ze zich niet betrokken voelen t.o.v hun werkgever. En dit terwijl het nochtans hoog op de agenda staat bij zowel bedrijfsleiders al HR. Dit zijn globale cijfers, maar in België zien we op onze Employee Engagement Index een gelijkaardige trend.
Op de vraag hoe ’t nu zit na zo’n vijf maanden lockdown, is mijn antwoord ietwat dubbel. We zagen voor de zomer geen afgetekend of negatief effect op employee engagement. Dat wil zeggen dat de cijfers niet bepaald achteruit gingen.
Wat het remote werken zal geven in het najaar, is nog een ander paar mouwen. Als je zo’n lange tijd elkaar fysiek niet kan zien, als je geen praatje kan slaan aan het koffiemachine, of geen event kan delen met het hele bedrijf samen, gedurende zo’n lange tijd: dan is dat negatief. Niet alleen voor de productiviteit, creativiteit, maar ook voor de verbondenheid, collegialiteit en om samen met alle neuzen in dezelfde richting voor de bedrijfsdoelstellingen te gaan. Ik hou mijn hart dus vast.
Ann: “Kunnen we dan zeggen dat thuiswerken de toekomst is?”
Bij alle surveys die we de voorbije jaren deden bij onze klanten kwam er telkens als belangrijkste trend naar boven: een enorme vraag naar flexibiliteit rond telewerken.
Wel, dat probleem is alvast opgelost. En het was ook nodig. Ik denk dat we nu allemaal de voordelen ervan hebben ondervonden: meer focus op het werk en minder file. Uiteraard was de situatie niet voor iedereen zo rooskleurig, vooral met kleine kinderen en beperkt woonruimte. Maar mits een goede regeling en voldoende privacy, is voor vele medewerkers thuiswerken een zeer welgekomen oplossing.
Alleen moeten we zien dat de balans niet helemaal doorslaat, met thuiswerken als regel en kantoorwerk als de uitzondering. Als mensen en teams op zo’n manier kunnen organiseren dat ze om samen te werken naar kantoor kunnen komen en voor focusarbeid thuis hun ding kunnen doen: dan kunnen we zeker zeggen dat dit “nieuwe normaal” voor meer productiviteit zal zorgen.
Dit zorgt ervoor dat kantoren anders georganiseerd en ingericht zullen worden en dat mensen op een veel betere en bewustere manier hun tijd zullen verdelen. Daar ben ik van overtuigd.
Ann: “Hoe gaat het nu eigenlijk echt met de mensen?”
Inge: De beste manier om te weten hoe het met je mensen gaat, is door het ze te vragen en actief te luisteren.
Als je een betrokken teamleader bent van kleinere teams, dan kan je op afstand nog wel te weten komen hoe het gaat met iedereen. Maar op grotere schaal is dat onmogelijk. Je moet niet vergeten dat er veel mensen zijn die zich sterk houden voor het scherm. Maar diep van binnen afzien. Mensen die last hebben van sociale isolatie, die te kampen hebben met angst of familiale problemen.
De enige manier om te weten hoe het met hen gaat, is om regelmatig pulses te sturen. Om te peilen naar hun mentale toestand, of eens fysiek. Dat moeten niet altijd dezelfde vragen zijn. En daar mag best wel eens wat humor in zitten, of een challenge. Een beetje gamification maakt het meteen een pak leuker!
Gebaseerd op die resultaten kan je snel mogelijke aandachtspunten dedecteren. Wij doen dat in een dashboard dat een 12-tal parameters in kaart brengt. Afhankelijk van de resultaten kan je meteen in actie schieten. En zo versnel je gigantisch de leercurve en bespaar je een pak tijd en geld.
“Iets moois in aantocht?”
Inderdaad, gebaseerd op onze ervaringen met employee engagement in 10 landen, werd het tijd om die kennis te delen.
We belichten alle aspecten van employee engagement: zoals leiderschap, employee experience, kantooromgevingen enzovoort. En met we bedoel ik business partner Klaus Lommatzsch van Duval Union en ikzelf. We zijn vorig jaar toegetreden tot het Duval Union netwerk, nu net omdat we Marketing en HR naar elkaar zien toegroeien. We bekijken employee engagement vanuit een breed perspectief, met een link naar de buitenwereld en daar met een Marketing bril. Vandaar de combinatie van Klaus en mezelf.
Het basisprincipe is dat je je medewerkers best behandelt als je beste klanten. En die medewerkers zorgen op hun beurt dan weer voor de beste service en dat zorgt voor echte customer delight.
“Ann: Happy clients zorgen voor happy employees of omgekeerd?”
Daar hebben we al stevig over gediscussieerd voor het boek, vooral omwille van de wetenschappelijke studies hieromtrent. Happy employees zorgen bijna altijd voor happy customers, afhankelijk van de sector. En dan krijg je een wederkerend effect, waarbij blije klanten dan weer zorgen voor happy employee. Maar je moet eerst bij jezelf beginnen.
“Zijn er best practices voor marketing naar HR?”
Jawel, over het algemeen kan je stellen dat HR voor een gelijkaardige uitdaging staat als Marketing 15 jaar geleden. Toen werd er te weinig gemeten. Sindsdien doet Marketing dit veel beter, met heel veel data analyse. Marketing kan nu veel gerichter het gewenste doelpubliek bereiken, in een helemaal andere tone of voice. Als we nu eens de manier van meten en segmentatie naar doelgroepen zouden overnemen van Marketing. Dan zouden we medewerkers veel beter kunnen bereiken en met hen integreren.
P.S: Het boek van Inge en Klaus zal in het eerste kwartaal van 2021 verschijnen, stay tuned!