Hoi! Mijn naam is Luka en ik had de eer om de voorzitter te zijn van de NextGen jury in de eerste editie van de Employee Engagement Awards. Ik deel graag alvast mijn inzichten hierover: employee engagement door de ogen van een millennial.
Wat een ervaring was me dit. Het klinkt misschien zeer cliché. Maar deel uitmaken van de Employee Engagement Awards was voor mij als net afgestudeerde jonge ondernemer een super leerrijke ervaring en een gouden kans die ik niet kon laten liggen. Toen Inge van Belle me vroeg of ik de voorzitter van de millennial jury wou zijn, sprong ik een gat in de lucht. Het was een eerste ervaring om in een jury te zetelen en dan nog wel als voorzitter voor een programma dat op Kanaal Z te zien is!
Voor de Employee Engagement Awards bestaan er twee jury’s. De expertenjury met als voorzitster Conny Vandendriessche en de millennial jury. Met onze jury kregen wij de kans om de kandidaten mee te bevragen tijdens hun pitches en daarna een ‘millennial prijs’ uit te reiken.
Waarop hebben wij gelet als jongerenjury?
Eerst en vooral zijn mijn mede jurygenoten en ik opgegroeid in een digitale wereld, en net die wereld blijft zich elke dag verder ontwikkelen. Daarom waren er een aantal zaken zeer belangrijk voor ons:
1. Digitaal DNA
Namelijk het gebruik van platformen. Neem nu een platform waar je samen op kan werken met je collega’s, een platform om te communiceren, om begeleiding te zoeken, om efficiënter te werken, …. Millennials gebruiken dagdagelijks platformen om hun dag door te komen. Bijvoorbeeld om te chatten met vrienden, muziek te luisteren, het nieuws te lezen enzovoort. Online actief zijn maakt deel uit van ons DNA. Waarom hier dan niet op inspelen en platformen gebruiken op de werkvloer? Wij gaan hier vlot mee overweg en zo toon je dat je bedrijf zowel innovatief bezig is maar ook dat je geëngageerd bent naar je toekomstige jonge werknemers.
2. Ondersteuning
Millenials zijn meer “high maintenance” wordt er wel eens gezegd. Voor de eerste keer hoorde ik “jeugdig enthousiasme” met een negatieve connotatie. Wij millenials hebben nood aan snelle feedback en ondersteuning. Soms willen wij net op een sneller tempo te werk gaan en daar moeten bedrijven zien op in te spelen, omdat je zo veel meer resultaat krijgt. Er is een hoge nood aan managers die jonge starters mee begeleiden en regelmatige feedback willen geven. Die niet enkel targets opzetten, maar je mee helpen om deze te halen.
3. Levenslang leren
De snelheid van verandering is fenomenaal. De mensen die 2 generaties geleden op de arbeidsmarkt kwamen, konden solliciteren voor een bepaalde job en deze zonder probleem 40 jaar lang uitvoeren. De generatie voor ons heeft al hier en daar al bijscholing moeten volgen om te kunnen doorgroeien of hun job beter te kunnen verder uitoefenen. Als je dan kijkt naar onze generatie, is bijscholing en levenslang leren essentieel. Ikzelf ben mijn studie marketing begonnen wanneer de wetgeving van GDPR nog niet volledig doorgevoerd werd. Dit wilt zeggen dat marketingstudenten die de komende jaren afstuderen weer een uitgebreidere kennis zullen hebben.
Toekomstgerichte winnaar
Na een intensief lang debat tussen de juryleden hebben wij besloten dat tussen alle sterke cases, Accent Jobs voor ons de verdiende winnaar is. Bij Accent konden we al onze criteria afvinken. De toegankelijkheid van de CEO tijdens de breakfast-sessions, mogelijkheid tot interne opleidingen en de werkgroepen waarin je kan deelnemen die beslissingen nemen die van toepassing zijn op alle werknemers van Accent, waren enkele voorbeelden van doorslaggevende factoren. De betrokkenheid en begeleiding bij Accent gaven ons het gevoel dat dit de meest stabiele omgeving zou zijn voor een jonge starter die in een organisatie wilt zitten met een hoog ‘employee engagement gehalte’. Maar ook een organisatie waar zij aan hun persoonlijke groei kunnen werken.
Unieke ervaring
Aangezien de expertenjury bestaat uit allemaal ervaren bedrijfsleiders, HR directors en managers die zichzelf al bewezen hebben, was het interessant om hun kijk te vergelijken met die van ons. Dit was voor mij persoonlijk een zeer interessante en leerrijke ervaring. Waarvoor nog eens een dikke merci aan Inge, Yves en het Herculean Alliance team.
Ciao en misschien tot volgend jaar!
P.S.: De volledige uitslag van de Employee Engagement Awards kan je trouwens hier bekijken.