Hoe succesvol medewerkers remote onboarden? Onboarding of het integreren van nieuwe medewerkers gaat verder dan een kennismaking of de introductie tot de werkplek. Onboarding is het mechanisme dat ervoor zorgt dat nieuwelingen de nodige kennis, vaardigheden en het gedrag verwerven om zich helemaal thuis te voelen in de organisatie.
Medewerkers vergeten niet gemakkelijk hun eerste indruk van de nieuwe werkgever. Vandaar dat steeds meer HR professionals en managers werk maken van. Dit kan door een vlotte integratie, positieve houding t.o.v. de werkgever, een hoog engagement en een inwerkperiode.
3 fasen
De integratie bestaat uit drie fasen:
- De periode vóór de onboarding waarin alles tot in de puntjes geregeld wordt. Besteed hier voldoende aandacht aan. Zorg dat je werknemer zich deel van het team voelt, nog voordat hij/zij echt in het bedrijf aanwezig is.
- De dag zelf van de onboarding, op de eerste werkdag. Zorg dat mensen zich meteen welkom voelen in het bedrijf. Het blijft altijd wel een beetje spannend voor medewerkers, zo’n eerste dag.
- De opvolging in de eerste weken/maanden. Zorg voor een regelmatige check, hoe zit het met de tevredenheid?
HR software organisatie Officient onderscheidt bij deze 3 stappen de 4 C’s: Compliance, Clarification, Culture en Connection.
Onboarding in tijden van Corona
Velen onder ons zijn omwille van Corona verplicht om over te schakelen op telewerk. Geen sinecure als iemand net van job is veranderd! Video is het meest geschikte medium om medewerkers zo snel mogelijk te integreren. Maar -laat ons wel wezen- het heeft zo zijn beperkingen en kan maar moeilijk een echte real life ervaring vervangen.
De 4 C’s gedigitaliseerd
Compliance: De online werkplek is totaal anders dan op kantoor. Heeft u al het nodige materiaal ter beschikking thuis of op uw online werkplek? Zorg ervoor dat de communicatie optimaal is via online tools voor videocalls. Dat is alvast een pak stress minder.
Clarification: Duidelijkheid en zekerheid zijn voor werken op afstand belangrijker dan ooit. Deel alle informatie meteen vanaf de eerste dag, samen met de doelen, missie en de visie. Geef een duidelijk beeld van wat u verwacht in de komende weken en zorg ervoor dat teamleden kunnen samenwerken aan die taken.
Culture: Geef uw cultuur en waarden meteen mee en probeer deze ook online levend te houden. Uw werknemers zijn namelijk uw eerste ambassadeurs.
Connection: Creëer een online verbondenheid met uw medewerker. Betrek hem meteen in alle meetings, zodat hij iedereen leert kennen en weet wat er reilt en zeilt in het bedrijf. Hier kan creativiteit en innovatie zeer belangrijk zijn.
Zorg na de onboarding weer voor een opvolging op bepaalde tijdstippen, zodat de nieuwe werknemers dat welkomstgevoel blijven behouden.
Tips voor online verbinding
- Wie is wie: Via online tools kunnen remote medewerkers zien wie hun collega’s zijn, wat ze doen en in welk team ze zitten. Dit zorgt al voor een eerste kennismaking met hun medewerkers.
- Fun video call: Het moet niet altijd serieus zijn. Organiseer videocalls die niet puur werkgerelateerd zijn, zoals een virtuele ‘after-work’ of een lunch.
- Collega challenges: Maak een wedstrijd tussen de collega’s waarin ze in teams werken, zodat de nieuwe werknemer meteen een uitdaging heeft met een team of het hele bedrijf. Want teambuilding zorgt voor een eerste band tussen de werknemers. Herculean Alliance kan hierbij helpen, zowel qua creativiteit als uitvoering.
Bron: officient