Bedrijven zetten engagement in als troef in Coronacrisis. Op initiatief van Herculean Alliance slaan Tobania, Duval Union, Branded.Careers, SocialSeeder, #ZigZagHR, Nespresso, Made With Love en Microsoft de handen in elkaar.
Samen met experten, met niemand minder dan Conny Vandendriessche als voorzitster, lanceren we een nieuw initiatief. Het doel is om in volle Coronacrisis medewerkersbetrokkenheid bij bedrijven uit te spelen als sleutelfactor in hun overlevingsstrategie.
Culture eats strategy for breakfast
In deze VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) wereld is betrokkenheid van medewerkers topprioriteit bij HR professionals en bedrijfsleiders. Dit bleek nog maar eens uit de HR Barometer 2019. Nu meer dan ooit, geloven we dat cultuur bepalend is voor onze bedrijven om deze extreme crisis te overwinnen.
En laat bedrijfscultuur nu net ons ding zijn. Samen een crisis overwinnen is een “moment that matters“. Eenmaal de crisis voorbij, zal het net ook die cultuur zijn die voor extra verbinding zorgt. We willen de lessons learned verzamelen en best practices delen binnen de bedrijfswereld. Maar ook samen successen vieren, hoe klein ook. Wij verbinden ons tot 3 acties: Meten – Organiseren – Delen.
Geen herhaling van 2009
Voor de niet-millennials onder ons voelt deze afgelopen week als een trip down memory lane. De start van de financiële en economische crisis in 2009 staat gegrift in het collectieve geheugen. Laat ons niet dezelfde fouten maken als toen. Sinds de start van de recessie werd aan medewerkers gevraagd om extra inspanningen te doen. En dat deden ze ook massaal. De recessie bleef meerdere jaren aanhouden en vergde een zware tol. Met o.a. een hoge graad van burn-outs tot gevolg…
Een belangrijke lesson learned. Vandaar deze oproep om de huidige crisis te gebruiken om net dat engagement te versterken dat in de voorbije jaren zo zorgvuldig is opgebouwd. Met een gevoel van solidariteit en in het algemene belang. Om na de crisis een snelle relance te kunnen organiseren, met de specifieke bedrijfscultuur van elke organisatie als sterkste troef.
3 acties: meten, delen en organiseren.
Actie 1: Meten met Engagementsindex in Coronacrisis
In 2019 werd de gratis anonieme employee engagement index gelanceerd. Duizenden mensen in België namen deel. De index peilde naar bedrijfsculturen en bevestigde de wereldwijde tendens rond medewerkersbetrokkenheid.
Sinds de start van de Coronacrisis wordt de index uitgebreid met nieuwe vragen. De antwoorden op deze vragen moeten inzicht verschaffen in de houding van medewerkers rond brandend actuele thema’s, zoals structureel telewerken met kinderen thuis, of de invloed van de crisis op de gemoedsgesteldheid bij medewerkers.
Hoe deelnemen aan de Corona index vanaf woensdag 18 maart?
- Vul deze hier in en draag bij tot een beeld over de huidige toestand in ons land. De bevraging is anoniem.
- Invullen als bedrijf kan ook. Daarbij kan u een eigen dashboard krijgen, om zelf de situatie te volgen en de vinger aan de pols houden in uw eigen organisatie.
Actie 2: Organiseren van Employee Engagement Awards
Samen met partners als Tobania, Duval Union, Branded.Careers, SocialSeeder, #ZigZagHR, Nespresso, Made With Love en Microsoft organiseert Herculean Alliance de Employee Engagement Awards op 25 juni.
De oorspronkelijke bedoeling was om de Employee Engagement Awards te lanceren via het kick-off event op 26 maart. Daar zou de jury bekend gemaakt worden en het startschot worden gegeven om cases rond engagement in te dienen. Omwille van het Coronavirus kan het lanceringsevent fysiek niet doorgaan. Maar dit doet geen afbreuk aan de bekendmaking van de vakjury volgende week, noch aan de lancering van de Call for cases.
De voorzitster van de jury wordt vrouwelijke ondernemersicoon Conny Vandendriessche. Zij draagt medewerkersbetrokkenheid hoog in het vaandel. De overige juryleden worden volgende week bekendgemaakt.
In het licht van Corona krijgen de Employee Engagement Awards een extra dimensie. We gaan niet enkel op zoek naar verhalen van organisaties die aantonen hoe ze inzetten op Employee Engagement. Er is ook specifieke aandacht voor de manier waarop bedrijven reageren op prangende vraagstukken rond het in stand houden van de connectie, cultuur en engagement. Dit terwijl het Coronavirus in alle hevigheid woedt. Een sterke cultuur en betrokkenheid van medewerkers zullen -zelfs bij technische werkloosheid- immers bepalend zijn in de overlevingsstrategie.
Actie 3: Delen – Ons platform gratis ter beschikking
Organisaties zetten momenteel allerhande acties op touw, gaande van hechte solidariteitsacties, tot het specifieke oproepen of het opzetten van webinars. Vele initiatieven bereiken niet voldoende mensen of blijven beperkt tot geïsoleerde acties.
We willen ons platform openzetten voor alle ervaringen rond het thema. Vanuit Herculean Alliance bieden die megafoon graag aan, met een bereik van +100.000 bedrijfsmensen in Vlaanderen alleen al. Een vorm van crowdsourcing met andere woorden.
Heeft u zelf een verhaal of best practice te delen? Wil u als bedrijf dit initiatief mee ondersteunen? Contacteer ons en we geven u toegang tot ons platform, zodat u meer mensen kan bereiken. #sharingiscaring
*Op dit eigenste moment zien we dat steeds meer evenementen moeten worden afgelast in het voorjaar. Momenteel zijn er geen aanwijzingen om aan te nemen dat de Awards (in de outdoor Hercules Village) eind juni niet kunnen doorgaan. Vanzelfsprekend wordt de situatie op de voet gevolgd en staat de datum voor een eventueel uitstel naar het najaar in optie.