Employee Engagement Awards Matexi
image/svg+xml
Herculean Alliance

Interview met Matexi, winnaar Employee Engagement Awards 2023

By:

Projectontwikkelaar Matexi is een van de winnaars van de Employee Engagement Awards 2023. En dat is geen toeval. Matexi is dan ook een familiebedrijf op mensenmaat, waar elke medewerker de waarden klantgerichtheid, integriteit, nauwkeurigheid en gedrevenheid hoog in het vaandel draagt.

In tijden van verandering is het echter geen sinecure om het engagement van de medewerkers op een continue basis hoog te houden. Medewerkersbetrokkenheid: daar moet je voortdurend aan boetseren, en dan is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Daarbij spelen de leiders in de organisatie een cruciale rol. En dat zijn nu net de elementen waar Matexi op inzet.

Jessie Haesevoets, Evelien Ghysels, Kim De Raedt en Katrien Hebb van Matexi zijn gepassioneerd bezig met het engagement binnen de organisatie. Bekijk hieronder hun Kanaal Z uitzending en het interview dat we met hen hadden op de uitreiking van de Awards.

In 2021 lanceerden jullie een succesvolle campagne met het BOIC om talent aan te trekken. Daarna verschoof de focus om deze talentvolle medewerkers ook aan boord te houden. 2023 is voor Matexi echt wel het jaar van Employee Engagement geworden. Hoe pakken jullie dit aan?

Engagement is voor Matexi jaar na jaar een prioriteit. Dat gaat zowel om engagement met onze klanten, stakeholders, buurten, eigenaars, overheden als natuurlijk ook het engagement van onze medewerkers. Onze leidinggevenden staan daarin centraal want employee engagement verkrijg je  niet alleen met een geldelijke beloning of attentie die in een policy vervat zit noch een jaarlijks feest of familiedag. Dat zijn zaken die we ook allemaal doen. Maar het èchte engagement bereik je met de appreciatie van elke dag, het samen zoeken naar oplossingen, de ondersteuning en coaching die je krijgt. Vandaar dat we ook volop inzetten op een leadership track van onze leidinggevenden om hen handvaten en tools aan te reiken om hen daarbij te helpen.

Leiderschap is een cruciale catalysator voor betrokkenheid. Hoe ziet de ideale leider eruit bij Matexi?

De People Managers van vandaag coachen de leiders van morgen, en moedigen hun tem aan om blijvend te ontwikkelen. Inderdaad dè katalysatoren voor betrokkenheid

De ideale leider bij Matexi heeft een groot hart voor de mensen en het team:

-als een expert en coach die voor de mensen en de teams de expertise naar het vereiste niveau brengt

-als inspirator die uitdagende doelen stelt en een cultuur brengt volgens onze waarden en beliefs

-als intrapreneur die onze uitdagingen aangaat als een ondernemer in onze specialistische business.

We zeggen altijd: de Employee Engagement Awards zijn een traject. Dat hoorden we daarnet ook al in het filmpje. Ook al heb je een fantastische cultuur en voelen je mensen zich betrokken: het is nooit helemaal af. Het is nooit perfect. Jullie hebben dit letterlijk genomen en dankbaar gebruik gemaakt van de coaching. Hoe was jullie ervaring hiermee?

Ondanks het feit dat Matexi reeds meer dan 75 jaar bestaat, beseffen we zelf intern maar al te goed dat employee engagement een never ending story is. Ook wij groeien hier vandaag nog altijd in. Vandaar dat we het begeleidingstraject enorm waardevol vonden. Onze externe coaches hielden ons soms een spiegel voor, inspireerden en challengeden ons op de juiste momenten wat ons tot vernieuwende inzichten bracht. We zijn Wendy en Olaf hier heel dankbaar voor.

Jullie houden de vinger aan de pols en koesteren feedback. Hoe doen jullie dit? Aan de hand van surveys?

Onze werknemers vullen inderdaad nog steeds enthousiast surveys in. De editie van december 22 geldt als nulmeting, en met een employee engagement van 76% en een employee net promotor score van 7.5 is de basis gekend. Voor 2023 wordt de bedrijfstarget op 80% gezet. En omdat employee engagement voor ons start in het kleinste team, wordt dit percentage ook in de doelen van onze leidinggevenden neergeschreven.  Zij spelen immers een cruciale rol in het engagement van onze medewerkers.

Met die surveys gaan we dan ook actief aan de slag : de resultaten worden in de teams besproken en actieplannen worden er aan vastgekoppeld. Zo voeden we de continue feedback èn  maken we verbeteringen waar.