Gen Z
image/svg+xml

Gen Z : Wie zijn ze? Wat doen ze?

By:

En vooral: wat houdt hen bezig? Als rasechte Gen Z -telg vind ik persoonlijk dat dit weinig uitleg behoeft. Maar omdat ik deze vraag steeds gesteld krijg door andere generaties, ben ik op zoek gegaan naar wat extra literatuur. Zelf kan ik me aardig vinden in deze beschrijving. En beste (toekomstige) collega’s: Hou je vast aan de takken van de bomen. Want hier zijn we dan.

Wie zijn ze?

Voor alle duidelijkheid. Generatie Z: dat is de generatie van jongeren die geboren zijn tussen 1996 en 2012. Dat betekent dat oudsten onder hen op dit moment twintigers zijn. En dus betreden ze stilaan de arbeidsmarkt. Door COVID-19 hebben velen onder hen kansen op een job gemist en werd hun opleiding onderbroken. Nu kunnen ze hun laatste studiejaren hervatten en op zoek gaan naar hun eerste job. Vandaar het belang voor werkgevers om te begrijpen hoe Gen Z’ers functioneren en wat hen motiveert.

Wat doen ze?

Gen Z’ers, de meest diverse generatie tot nu toe

Volgens verschillende studies heeft Generatie Z meer inclusieve opvattingen en verwachtingen in vergelijking met oudere generaties. Uit een onderzoek van de BBC in het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld gebleken dat Generatie Z zich meer zorgen maakt over vooroordelen ten aanzien van racisme, gendergelijkheid en LGBTQ+-mensen. Zij worden door The New York Times omschreven als een generatie met ” niet-traditionele opvattingen over gender en identiteit “.

Volgens The Washington Post dan weer willen Gen Z’ers bewijs van de toewijding van hun werkgevers aan diversiteit en inclusie. In de VS heeft 77% aangegeven dat de mate van commitment van het bedrijf aan diversiteit een grote rol speelt bij de besluitvorming van Gen Z over de ideale werkgever.

Generatie Z is geboren in het tijdperk van het revolutionaire internet

Gen Z’ers heeft nooit een wereld gekend zonder Internet. Informatie kunnen verzamelen wanneer ze maar willen is de normaalste zaak van de wereld. Ze creëren ook virtuele connecties via sociale media en andere virtuele platforms. Organisaties doen er maar beter aan om deze platforms standaard aanbieden. Dat is nu belangrijker dan ooit, vooral nu werken op afstand en hybride werkregelingen steeds normaler worden.

Wanneer ze op afstand werken, zullen ze ondersteuning nodig hebben. Ook al zijn ze nog zo zelfzeker over hun kunnen (veel zekerder dan hun voorgangers, Gen Y -of de millennials), toch stellen ze ondersteuning op dat gebied op prijs. En het lijkt misschien banaal, maar vergeet ook niet te controleren of ze over alle benodigde praktische voorzieningen beschikken, zoals Wi-Fi.

Wat houdt hen bezig?

Gen Zers zijn wereldverbeteraars

Een groot percentage van de Gen Z’ers is gepassioneerd door het oplossen van wereldproblemen. Ze mobiliseren zich voor allerlei goede doelen. Daarom is het belangrijk dat organisaties duidelijk communiceren over wat ze doen en wat hun doel (de zogenaamde Purpose) is. Maar alleen een purpose is niet genoeg. Deze nieuwe generatie verwacht moed en actie. Organisaties die hierop inzetten worden hiermee een pak aantrekkelijker!

Aantrekkelijke werkgever

Met andere woorden: Generatie Z houdt er dus een heel andere mentaliteit en houding op na ten opzichte van inclusie en diversiteit. De behoefte aan digitale platforms op de werkplek is erg belangrijk, net als de bereidheid van de werkgever om van de wereld een betere plek te maken.

Wil je deze generatie aantrekken, motiveren en behouden? Zorg dat je deze punten meeneemt in je strategie. Want een puur marketingpraatje zonder inhoud is een afknapper voor deze generatie. Steeds meer krijgen werkgevers te maken met het omgekeerde jobinterview, waarbij de jobkandidaten de vragen stellen aan de werkgever in plaats van omgekeerd. Op zich niks mis mee. Maar zorg vooral dat je in dit geval niet met je mond vol tanden staat. Houd er rekening mee om je beleid over deze punten expliciet mee te nemen in je recruteringscampagne. Zo kan je deze inzetten als troef in de war on talent.

Bron: Hays. (z.d.). What employers need to know about Gen Z. Consulted on the 3rd of May 2022, from https://www.hays.co.uk/blog/insights/what-employers-need-to-know-about-gen-z