image/svg+xml
Aura

Een goed doel steunen met je bedrijf: wat, waarom en hoe (en wat heeft Herculean daarmee te maken)?

By:

Een goed doel steunen met je bedrijf: wat, waarom en hoe (en wat heeft Herculean daarmee te maken)? Goede doelen steunen zit al een tijdje in de lift met schitterende initiatieven als Special Olympics, De Warmste Week of Kom Op Tegen Kanker. Ze zetten een pak andere initiatieven in gang en daar kan je alleen maar voor zijn.

Maar hoe ga je daar mee om als bedrijf? Waarom steun je bepaalde goede doelen en andere dan weer niet? Is dat dan filantropie, PR, marketing of past het ergens in een CSR strategie? Is dat enkel iets voor grote bedrijven? Kortom, veel onduidelijkheid, en ook bij klanten merken we dat heel wat er niet meteen een evenwicht in vinden.

Een goed doel steunen met je bedrijf: wat, waarom en hoe (en wat heeft Herculean daarmee te maken)? Wij geloven -en zien in de praktijk- dat het veel meer gaat over ENGAGEMENT, over de zogenaamde PURPOSE, dan over geld. Corporate Social Responsibility zou eigenlijk deel moeten uitmaken van de bedrijfsstrategie, en niet zomaar een obligaat tekstje in het jaarverslag. CSR is eigenlijk een fantastische manier om mensen samen te brengen rond een hoger doel.

Wanneer je mensen samen brengt rond een hoger doel, worden ze meer geëngageerd. Als bedrijf geniet je meteen van de voordelen:

  • Medewerkers geloven meer in je merk en worden er zelf gelukkiger van.
  • En niet onbelangrijk: de productiviteit verhoogt erdoor, klanten kopen daarom liever van jouw merk.

Je zorgt ervoor dat we het allemaal een beetje beter krijgen in de wereld. Toegegeven: bezig zijn met CSR vraagt een pak meer energie dan gewoon geld doneren en een foto maken met een grote cheque en een BV.

Wayne Visser schreef “The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of Business” reeds in 2011. Als marketing goeroe Philip Kotler over dit boek zegt: “Deserves to become an instant classic“, dan weet je genoeg. Wist je trouwens dat Wayne ook les geeft aan de Antwerp Management School, die niet geheel toevallig grote fan is van Special Olympics en Herculean?

Lees het boek vooral zelf. De belangrijkste spoiler: Visser claimt dat de oude manier van CSR niet zal zorgen voor een betere wereld, maar dat het net anders moet. CSR 2.0 gaat over het bouwen van business modellen om van de wereld een betere plek te maken.

Hoe begin je eraan? Laat deze voorbeelden je inspireren.

Jaren geleden hielpen we de Special Olympics European Games lanceren in België. Zo leerden we goede doelen ook eens van een andere kant kennen. Wat ik bij Special Olympics zag, heeft me als mens veranderd. Een zuivere grassroots organisatie, gedreven door een visionaire leider, waar de atleet centraal staat en waar fantastische vrijwilligers uit de meest diverse bedrijven dromen realiseren. Een goed doel oprichten en/of uitbouwen: het is een beweging die langzaam aan een business model geworden is. Vele jaren later ben ik trots dat straffe madam Zehra Sayin, CEO van Special Olympics Belgie, nu zelfs in onze Raad van Advies zetelt.

Een van de belangrijkste opdrachten bestond er toen in om bedrijven te connecteren met Special Olympics. Natuurlijk ging het over geld ophalen, maar de hoofdboodschap was steeds pragmatisch en engagerend, in de trant van bijvoorbeeld: “Hoe vrijwilligers uit jouw bedrijf recruteren? Hoe jullie medewerkers samen laten sporten met onze special atleten? Hoe special atleten activeren op de arbeidsmarkt,? Hoe kan jouw bedrijf ons als vrijwilligersorganisatie helpen professionaliseren, enz.?

Ook wij proberen dit -soms met vallen en opstaan:

  • Herculean werd gesticht als een coöperatieve. Geïnspireerd door Muhammad Yunus en de Verenigde Naties die in dat jaar “Het jaar van de Coöperatieve” had gelanceerd. Het was eenvoudiger geweest om een klassieke NV te stichten, maar we kozen voor een model dat dichter bij ons business model ligt. Uiteraard hebben we nog een lange weg te gaan. Maar vorig jaar nog waren we oprecht gelukkig toen we een heel aantal Hercules fans een crowdfunding aandeel kopen en zo toetraden tot de coöperatieve.

  • Toen we voor het eerst naar Zuid-Afrika trokken, besloten we om de Hercules Trophy in het teken te zetten van Nelson Mandela, onze grote inspirator. Hij gebruikte de taal van sport om zijn volk te verenigen. Het Olympisch team van Zuid-Afrika kwam net voor hun vertrek naar de Olympische Spelen in Londen langs op de Hercules openingsceremonie. en inspireerde alle deelnemers om sportmateriaal mee te brengen voor de hometowns. Ze schreven ook inspirerende quotes voor de kinderen. Een magisch gevoel.

  • Over het steunen van Special Olympics hebben we het al gehad. Dit jaar nog, steunden we hen met de organisatie van de Unified Games in Abu Dhabi. Opnieuw door zelf de handen uit de mouwen te steken.

  • Sinds kort hebben we ons eigen CSR business model gestart via de Pink Ladies Games. Daar zijn we nog op zoek naar bedrijven die samen met C&A, Suzuki en Herculean willen inzetten op twee Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties:
    • SDG3: Ensuring healthy lives and promote wellbeing for all at all ages. We zullen het Yamina Krossa Fonds steunen van de VUB Foundation en hopelijk honderden dames in Brussel uitnodigen om datzelfde fonds te steunen.
    • SDG5: Achieve gender equality and empower all women and girls.

  • Een paar maanden geleden hebben we onze schouders gezet onder de allereerste Pride Games tijdens de Antwerp Pride. Opnieuw een voorbeeld van een Herculeaan, Pieter Van Boxclaer, die ons contacteert met een supergoed idee om samen met een unieke community, een nieuw business model te maken dat op lange termijn hopelijk succesvol zal zijn. Over gender equality gesproken.
  • Recent contacteerde VOKA Kamer van Koophandel Vlaams Brabant voor het SDG-Charter . Uiteraard doen we mee! En we willen ook daar weer een inspirerende rol spelen naar ons Herculeaans netwerk. Hoe we dat willen doen vertellen we je binnenkort.

Dus ja, CSR moet een onderdeel zijn van jouw engagement programma en nee dat is allemaal zo simpel niet. Contacteer ons gerust indien je hulp kan gebruiken.