Engagement & innovatie
image/svg+xml

Engagement en Innovatie: Partners in crime

By:

Hoi 👋! Innovatie

Wat fijn dat je op deze blog terecht gekomen bent! Laat me mezelf eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Wendy Vermoesen en ik werk als Customer Success Manager bij Yambla. Hier bouwen we aan het meest engagerende Collaborative Innovation Platform!

Door te werken bij Yambla kan ik doen wat ik graag doe, namelijk:

  • Nieuwigheden ontdekken en verbetering nastreven en belangrijker nog: anderen helpen om dit ook te bereiken
  • Helpen met de ontwikkeling van een softwareplatform om deze zoektocht naar innovatie en verbetering te ondersteunen

Bijkomstig geeft het me ook de kans om samen te werken met fantastische bedrijven en trends te spotten. Eén van de laatste trends is de verhoogde aandacht voor Employee Engagement. Mijn meest recente gesprekken met klanten en prospects hadden een belangrijk gemeenschappelijke element: Ze investeren in collaboratieve innovatie en in de betrokkenheid van hun medewerkers hierin. Ze doen dit niet enkel om meer en beter te innoveren, maar omdat het een bewezen positieve impact heeft op hun employee engagement. En dan bedoel ik niet bewezen als in “oh, we hebben dit ergens gelezen in een wetenschappelijk onderzoek”. In tegendeel, het werd aangeduid door een meerderheid van de werknemers in een recente medewerkersbevraging.

Innovatie 🤝 Employee Engagement

De sterke link tussen Employee Engagement en Innovatie valt niet te ontkennen. Activiteiten die gerelateerd zijn aan Collaboratieve Innovatie staan er namelijk ook voor gekend om fantastische engagement boosters te zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Stimulatie van het Creatief denken
  • Breken met dagelijkse routines
  • Het oplossen van problemen
  • (Cross-Team) Samenwerking
  • Constructieve Feedback
  • Leren & Persoonlijke ontwikkeling

Met andere woorden, als je actief investeert in Collaboratieve Innovatie, investeer je ook in Employee Engagement. Geweldig, toch?

Employee Engagement 🤝 Innovatie

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat Employee Engagement een kritische succesfactor is voor Innovatie. Desondanks het feit dat de nood aan Employee Engagement onbetwistbaar is, staat Employee Engagement gekend als één van de grootste – als niet de grootste – uitdagingen bij Collaboratieve Innovatie. Wanneer we platformvereisten valideren voor prospects en ik merk dat – alvorens ze gestart zijn – één van de belangrijkste requirements geavanceerde rapporten en analytics zijn, dan kan ik mijn teleurstelling moeilijk verbergen. Wat heb je aan uitgebreide rapporten als je geen engagement hebt? Dus mensen die ideeën delen, erop reageren en deze samen verder uitwerken enz.?

Wanneer we organisaties ondersteunen in hun innovatieverhaal zullen we daarom altijd eerst op engagement focussen. Je hebt gelijk, je zal niet meteen van de start de disruptieve ideeën waar het management op hoopt bij hen vinden. Maar geloof me wanneer ik zeg dat het makkelijker is om een engaged community uit de juiste box te laten denken, dan te starten met het engageren van mensen wanneer er een dringende nood is aan het vinden van oplossingen.

One more thing…

Het beste aan dit gemeenschappelijk verhaal rond Innovatie en Employee Engagement is dat ook jouw klanten er beter van worden. Er is namelijk ook een sterke link aangetoond tussen actieve deelname aan innovatie initiatieven en klanttevredenheidsscores. De reden is niet ver te zoeken: Medewerkers die zich engageren voor het innovatieprogramma van de onderneming om problemen op te lossen zijn, zullen deze vaardigheden ook eerder aanwenden wanneer ze met klanten in contact zijn. Deze investering leidt dus met andere woorden tot zowel interne, als externe voordelen.

Vergeet ook niet dat je hieruit ook nieuwe innovaties, verbeterde efficiëntie (lagere kosten), verbetering van jouw producten, enz. zal verkrijgen. En wie houdt daar nu niet van? 🙂

Stel je voor wat je kan bereiken als je zowel in Employee Engagement als Collaboratieve Innovatie investeert! Een veelvoorkomende reden die we tegenkomen voor een verminderd Employee Engagement is dat innovatie ervaren wordt als iets dat achter gesloten deuren gebeurt. Vaak voelt het als iets dat enkel voor de ‘elite’ bestemd is. Medewerkers zijn niet geïnformeerd en belangrijker nog, ze zijn niet betrokken, wat resulteert in disengagement. Hoog tijd om hier iets aan te veranderen, vind je ook niet? En wil je nu het goede nieuws horen? Het is mogelijk, samen in de Employee Engagement Awards!

De Employee Engagement Awards

Wat mij betreft zijn de Employee Engagement Awards de perfecte opportuniteit voor bedrijven om hun potentieel te ontdekken en verder te groeien. Het is de uitgelezen kans om bij te leren over Employee Engagement, Collaboratieve Innovatie en al die andere domeinen die hier aangeraakt worden. Net daarom ben ik reuze-enthousiast om hier deel van uit te maken, als één van de coaches in de Innovation Challenge. Samen met mijn fantastische co-coaches Jéremy Denisty en Christian Jensen mikken we erop om de inspanningen van deelnemers met betrekking tot Collaboratieve innovatie naar nieuwe, geëngageerde hoogtes te tillen!

Een tijdje geleden had ik hierover ook een leuk gesprek met Inge Van Belle, rond de Employee Engagement Awards en de rol als coach. Ik wil dit dan ook graag met jullie delen. Veel kijkplezier!

Ik ben dankbaar om deel uit te maken van deze learning journey, samen met een geweldige community aan experten, coaches, juryleden en uiteraard deelnemers!

“It takes two to tango, but it takes a community to engage people to innovate successfully!” Ik hoop je alvast te zien (en te coachen) in de Employee Engagement Awards zodat we samen deze opportuniteit kunnen omarmen! 💪