image/svg+xml
Herculean Alliance

De Geitenwollen Sokken van Herculean

By:

De Geitenwollen Sokken van Herculean. In een recent verleden kwam een aandeelhouder naar me tijdens een Herculean Ambassadors Club. Ze vroeg of ik wist wat de bijnaam was die één van onze concurrenten ons noemde. Het bleek “de Geitenwollen Sokken” te zijn. Ik kon er hartelijk om lachen. Ik vond dat nogal verrassend, aangezien dit niet meteen de eerste associatie is die in me naar boven komt als ik in de spiegel kijk. 

Als een concurrent over je spreekt, ventileert hij vaak zijn grootste angst en dus jouw sterkste punt. En bij nader inzien, bedacht ik me: eigenlijk heeft die concullega 200% gelijk. 

Wij geloven inderdaad in de coöperatieve als ideaal model voor duurzaam ondernemen. We werden inderdaad geïnspireerd door Mohammed Yunus en de Verenigde Naties nadat ik gedegouteerd uit de zuiver kapitalistische wereld was gestapt. We geloven inderdaad in de kracht van een coöperatief ecosysteem waarin geëngageerde mensen schitterende klantenervaringen neerzetten, samen met een straf partners, zodat aandeelhouders op lange termijn hopelijk een mooie return realiseren.

Een bedrijf waarin aandeelhouders niet investeren om op korte termijn de grote hefbomen te realiseren, maar samen met ons de wereld veranderen met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties als kompas.

SDG’s

Purpose – of Ikigai – is cruciaal om een ecosysteem van geëngageerde mensen te creëren en daar resultaten mee neer te zetten. De purpose van Herculean is om de engagement company te worden. We focussen ons op bewezen formats die het engagement van mensen verbetert, ondersteund door ons online platform, waar we meten wat al dan niet werkt.

Wij geloven immers dat in tijden van digitale transformatie engagement de belangrijkste focus moet zijn. Via ons platform kunnen bedrijven al hun engagerende initiatieven op 1 plaats beheren en meten, terwijl de gebruikers eigenaar zijn van hun data. Zo krijg je als bedrijf een duidelijk beeld op het engagement van je werknemers met respect voor GDPR. Studies geven aan dat job satisfaction goed is, maar engagement bijzonder laag. Dat moet veranderen en het is hoopgevend dat 80% van de bedrijven dat ook vinden, maar niet weten hoe en waar te beginnen. Daar helpen we graag een handje.

Veel mensen maken de denkfout dat een cooperatieve geen winst wil maken. Een coöperatieve is een NV met benefits zeg ik dan. We willen winst maken, maar op een duurzame manier, samen met ons ecosysteem. Een coöperatieve dwingt de stakeholders om te handelen als een publiek bedrijf, wat je niet kan zeggen van een NV waarin maar al te vaak de hoofdaandeelhouder(s) slechts 1 hoofddoel hebben: winst maximaliseren. De coöperatieve dwingt alle stakeholders om anders na te denken over zaken doen en de laatste 5 jaar heb ik aan den lijve ondervonden dat het wel degelijk een proces is voor iedereen! Voor medewerkers, voor leveranciers, voor klanten, voor bestuurders en zeker ook voor aandeelhouders.

Noem het dus gerust geitenwollen sok, ik noem het cultuur. And don’t forget: “culture eats strategy for breakfast“. Onze cultuur staat inderdaad haaks op het plat kapitalistische denken van de bewuste concullega. En daarmee heb je ook direct gehoord hoe wij naar hem kijken. Ook voor hem zal dit een compliment zijn trouwens, en daarom respecteren we mekaar.

Hoe vaak heb ik al de platitude gehoord: “zou je niet beter stoppen met die coöperatieve, want dat slorpt veel tijd en geld op“. First they ignore you, then they laugh, then they fight, then they copy. We zitten met Herculean nu heel duidelijk in de 3de fase. In die laatste fase gaan de grote tegenstanders plotseling zelf het hoge woord voeren en claimen “dat ze het altijd al hebben geweten” 😉 Dat is nu net de bedoeling van de coöperatieve: andere mensen inspireren om het ook te doen om zo van deze wereld een betere plek te maken.

Noem me dus gerust een geitenwollen sok. Vanaf nu wordt dit mijn geuzennaam :).