image/svg+xml
Aura

Positieve trend in welzijnsbeleid bij Belgische bedrijven

By:

Steeds vaker krijgen we van organisaties de vraag om een welzijnsprogramma uit te werken en te implementeren. Een positieve evolutie alvast, die aantoont dat de vraag niet zozeer meer draait over het “waarom” van well-being, maar eerder over het “hoe”.

Met Hercules Academy werden we actief in corporate well-being begin 2014 en waren hiermee een van de pioniers. Nog steeds is de welzijnsmarkt een immature en dus gefragmenteerde markt. Maar door de jaren heen is de concrete vraagstelling wel veranderd. Waar de nood 5 jaar geleden eerder reactief was ( “We kampen met veel burn-outs, kunnen jullie ons dringend helpen?“) , evolueerde de behoefte van de Belgische bedrijven veel meer naar een proactieve aanpak.

mimi-thian-737030-unsplash

Anno 2019 hebben bedrijven begrepen dat preventie echt wel werkt en dat preventie zelfs plezant en meetbaar kan zijn.

We onderscheiden nu voornamelijk twee soorten bedrijven:

  1. Bedrijven die al actief zijn rond welzijn
  2. Bedijven die nog geen welzijnsbeleid hebben (of denken dat ze er geen hebben)

Bedrijven actief rond welzijn

Die eerste categorie heeft vaak enkel ingezet op slechts één deelaspect, zoals bijvoorbeeld Beweging, in het kader van “een Gezonde Geest in een Gezond Lichaam”. Andere organisaties associeerden dan weer wellbeing voornamelijk met het mentale aspect en werkten rond mindfulness, yoga, … We zagen ook bedrijven die voorrang geven aan het voedingsaspect, vb. door te starten met het aanbieden van gezonde maaltijden in het cafetaria. Een minderheid associeert welzijn met sociale activiteiten (teambuilding, familie- en bedrijfsdagen..).

rawpixel-668349-unsplash

Het gevaar van het kiezen voor één deelaspect bestaat dat men voornamelijk op één bepaalde doelgroep (zoals vb. de sportievelingen) binnen het bedrijf focust. Een dergelijke doelgroep vertegenwoordigt slechts een minderheid van de medewerkers. Uit onderzoek bleek dat slechts 10-15% van de medewerkers interesse had in bewegingsprogramma’s die werden aangeboden door de werkgever.

Bedrijven zonder welzijnsbeleid

Bovendien heeft deze doelgroep geen nood aan extra motivatie vanwege het bedrijf, omdat ze voordien ook al vanuit het privéleven hiermee bezig zijn. De bedrijven die zich voornamelijk op 1 deelaspect van welzijn focussen lopen nu tegen de grenzen aan om andere medewerkers mee te krijgen, wat leidt tot heel wat wederzijdse frustratie en onbegrip. Daarnaast kampen ze ook vaak met een organisatorische uitdaging: “Hoe krijgen we dit georganiseerd en gecoördineerd met onze bestaande resources?” Dit leidde er de laatste jaren maar al te vaak toe dat het resultaat van de ondernomen welzijnsacties amper gemeten werd. Daar gaat de ROI van corporate well-being…

quino-al-727088-unsplash

De tweede categorie moet vaak nog overtuigd worden over het waarom een investering in mensen goed is voor het bedrijf. Aan de andere kant merken we ook dat deze organisaties vaak ad hoc al bezig zijn met minstens een van deze aspecten. Vaak zonder het te beseffen doen ze al heel wat voor de medewerkers. Door een en ander op te lijsten en onder een specifieke noemer te promoten, zouden ze al de facto een welzijnsbeleid kunnen voeren. Ook voor deze bedrijven is het belangrijk om het communicatieve en organisatorische element naar voren te schuiven.

Goed nieuws

Voor de eerste categorie hebben we goed nieuws: Herculean heeft een engagement platform gebouwd op state-of-the-art technologie. Daarmee kan u al uw bestaande initiatieven onder één dak brengen, meten, organiseren en engageren.

Voor de tweede categorie is het nieuws al minstens even positief: De afgelopen 5 jaar betekenden voor andere bedrijven vaak veel “trial en error”. U kan deze vruchten nu plukken en gebruik maken van de opgedane ervaring. Start alvast met het bundel van uw initiatieven en zet deze af tegen uw strategie. Onze coaches helpen u hierbij graag verder.

natalie-grainger-177063-unsplash